søndag den 8. december 2013

8. december. Hyacinter på snor.


Så er det blevet den 8. december og mit hjem er ved at være pyntet til jul. Dog mangler jeg stadig at arrangere blomsterne. Hyacinter kommer ind på en klar førsteplads blandt yndlingsjuleblomsterne, efterfulgt af amaryllis. Jeg havde egentlig købt hyacinterne for et stykke  tid siden, men havde glemt en potte, der havde forputtet sig. Jeg opdagede dem ,fordi der duftede af hyacinter ude i gangen. De var nu fuldt udsprungne, så det kunne ikke betale sig at sætte dem i en potte, så jeg pillede simpelhen blomsterhovederne af.


Nogle af dem blev brugt til denne dekoration i min mors gamle kartoffelskål, som jeg arvede efter hende. Den er fra min mors mosters gamle stel






I skålen har jeg lagt fyrrekogler. Nogle med spidsen nedad og nogle der vender rigtigt. Det giver et fint spil. Dernæst har jeg puttet lidt mos indimellem. Til sidst har jeg stukket hyacinterne løst ned imellem koglerne. Jeg kan godt lide kombinationen af den grove struktur hos koglerne, det bløde hos mosset og det fine og elegante hos hyacinthovederne. Og så duften selvfølgelig. Duften af jul og finhed.


Resten af hyacinthovederne blev trukket på snor. Jeg tog en sytråd, trådede den med en nål med tynd spids og satte hovederne fast på tråden. For at de ikke skulle glide rundt, blev de adskilt med en hjerteperle, som jeg snoede tråden om to gange. Jeg bandt tråden med hovederne fast på et kryds, som jeg lavede af to trægrillspyd. Fra en blomst havde jeg nok til fem snore.
Krydset lagde jeg ovenpå et 40 cm højt orkidéglas,  og oven på glasset lagde jeg et sølvfad. Jeg ledte efter en rund spejlplade, som jeg ved jeg har, men den kunne jeg ikke lige finde. Et rundt fad eller tallerken fungerer fint. Oven på fadet, satte jeg tre bloklys.



Her kan du se, hvordan jeg har sat hovederne på snor.  De holder sig pæne i flere dag end man skulle tro. Jeg har hældt lidt vand i glasset, og jeg har en forventning om at tråden kan trække lidt vand, som blomsterne kan suge lidt af.


Den blev da også rigtig fin og poetisk.

Glædelig 8. december.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar