torsdag den 19. december 2013

19. december. Stjerneparade.


Den 19. december går vi stjernevejen. Jeg synes stjerner ser ud til at være den nye sort i krealand. Det være sig både flettede, guirlande, af træ, stof og alt mulig andet.

Jeg har syet en stjerneguirlande af forskelligt slags papir fra gemmerne. Gavepapir, silkepapir, selvklæbende folie, sølvkarton. Bare brug hvad du har og de farver, du synes er pænest.
Find en stjerneskabelon, som du kan lide. Hvis du googler star template eller stjerneskabelon, så kommer nogle frem. Tegn en masse stjerner og klip dem ud. Der er 20 stjerner i min guirlande, men det bestemmer du selv.  Det tyndeste papir kan du lægge dobbelt, men da jeg valgte at laminerermine stjerner, så var det ikke nødvendigt. Klip nu de laminerede stjerner ud. Find symaskinen frem og sy stjernerne sammen. Start i en spids og hav så den næste stjerne parat. Den lægger du lige under den anden og uden at klippe tråden over, forsætter du bare syningen ned i den næste stjerne. Det lille mellemrum imellem stjernerne kommer automatisk, da du jo ikke syer stjernerne sammen men blot lægger dem efter hinanden.  Lad et stykke tråd hænge i hver ende til ophæng. Alternativt kan du med en hultang lave et lille hul og binde en snor i, men husk så lige at give syningen lidt lim, så den ikke går op.

Her i huset er det manden, der fletter stjerner. Det er han god til. Til vores julemarked flettede han 50 røde stjerner. Nogle af dem fik lakspray, så de blev helt blanke og lækre. Andre fik en gang kobberspray.


Jeg har købt flere forskellige stjernestrimler hos Tina. Hun har også udgivet en e-bog, hvor stjernefletningen nytænkes. Den tror jeg, jeg skal have downloaded, så vi kan eksperimentere i juledagene.

Glædelig 19, december.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar