torsdag den 12. december 2013

12. december. Luciabrud


I morgen er det Luciadag. For at I skal have mulighed for at iklæde en dukke, Luciaskrud og krans, så får i min idé til en luciabrud i dag.
Jeg har købt en dukke på genbrug. Den, jeg fandt var med barbiehoved, langt hår og slaskekrop. Sådan een kan være svær at finde lige magen til, men så tilrettes mønstret bare. Det er nemlig ikke syning på højt plan det her. Jeg har simpelhen bare lagt dukken på mønsterpapiret og tegnet udenom med ekstra sømrum. Så har jeg klippet mønstret ud og lagt det på dobbelt stof. Her en gammel blondeskjorte. Kjolen klippes ud og der stikkes hele vejen rundt. Dog friholdes et stykke i halsen, så dukken kan få kjolen på. Syningen i halsen kan eventuelt eftersyes. Man kunne også sy en slids i nakken, som kan lukkes med velcro, af den slags, der kan limes på. Dukken iklædes kjolen.


Der bindes en krans, der passer til kjolens hovedomfang. Jeg brugte en gardinring, som jeg først havde bundet mos på. Jeg brugte også taks, men man kan også nøjes med mosset.


Jeg har købt en lille batteridrevet lyskæde. Den kan man få i Føtex for en ti-tyve kroner. Der var stjerner på, men dem hev jeg bare af. Jeg trak lyskæden igennem kjolen, og bandt fire lys fast på kransen med grøn tråd. Resten af kæden puttede jeg ind i håret. Tilsidst limede jeg simpelthen bare kransen fast på håret med en limpistol.



Batterikæden bandt jeg fast rundt om maven på dukken. 



Synes min luciabrud blev rigtig fin. Hun var ihvertfald sjov at lave. Det tog mig en times tid at lave hende.

Glædelig 12. december.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar