tirsdag den 2. december 2014

2. december. Nissehue og tørklæde.



Dagens idé er et hurtigt strikket nissesæt. Det tager et par aftner og er fint som en pakkekalendergave eller måske en pakkespilsgave.
Opskriften til nissehuen finder du her hos Liselotte. Jeg har bare forlænget hendes opskrift med ekstra omgange indtil jeg synes, den var lang nok til at være en nissehue.

Halstørklædet er strikket ud fra inspiration på Pinterest. Pinterest virker ikke imens jeg skriver det her. Jeg lægger linket op i morgen.

Her er hvordan, jeg gjorde.
Jeg startede med at slå 26 masker op med hvidt på pind nr 5 og strikkede 4 cm i glatstrikning, skiftede til rosa/hudfarvet og strikkede 10 cm, og så 8 cm hvidt, inden jeg skiftede til rødt. Da halstørklædet kunne nå to gange rundt om min hals, begyndte jeg indtagninger. To masker sammen i begyndelsen og slutningen på hver ret pind. Fortsæt indtil der kun er to masker på pinden, som snoren trækkes igennem. Det danner spidsen på tørklædet. Herefter lavede jeg en kvast som blev syet på som skæg. Øjne broderede jeg på med almindelig ligeudsting. En anden gang vil jeg nok strikke øjnene med ind i sort. Både tørklædet og huen fik en stor pompom i enden.
Sættet er strikket i en uld/akryl blanding. Jeg har brugt ca 150 g rødt. Den hvide og rosa var rester. Husk at tage højde for strikkefastheden i det garn, du vælger. Du kan strikke sættet til både små og store børn/voksne. Det her sæt er til større børn.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar