lørdag den 9. juni 2012

Her blomster hylden, og solen står gylden


Okay, lige idag er solen måske knap så gylden, men hylden blomster ihvertfald.

Efter en kaffeaftale hos min bror, kørte vi en tur ud på landet for at plukke hyldeblomstskærme.
Jeg har faktisk ikke prøvet at lave hyldeblomstdrik før, og tænkte at nu skulle det være.

Jeg har brugt en opskrift fra Syltebogen, sødt, surt og stærkt af Bente Nissen Lundsgaard. Den har jeg syltet en del ud fra.
Opskriften lyder således:
45 friskplukkede nyudsprungne hyldeblomstskærme (må ikke skyldes)
4 økologiske citroner
1 liter vand
1 kg sukker, gerne demerasukker ( jeg brugte rørsukker)
40 g citronsyre.

Fremgangsmåde:
Put stilkene i et rengjort syltekrukke.
Skyl citronerne, skær dem i tykke skiver og læg dem over blomsterne.
Kog vandet op og tilsæt sukker og citronsyre.
Hæld vandet over hyldeblomsterne og citronskiverne, så de er dækket. Læg låg på. Lad saften trække 3-4 dage i køleskabet.
Si saften.
Hæld saften på rengjorte flasker. Luk til.
Opbevar saften i køleskab. Saften kan fryses i egnede beholdere. hvis man vil have lang holdbarhed.

Det lød rimeligt enkelt, så det var bare at gå igang.


Det passede lige med det glas, jeg havde fundet frem. Allerede efter et par timer er vandet begyndt at tage farve. Hele køkkenet duftede at hyldeblomst.

Der var lidt skærme tilbage, så jeg tænkte, hvorfor ikke prøve at lave en alkoholisk drik med hyldeblomstsmag ala Sommersby. Som sagt, så gjort. Jeg havde en halv flaske vodka stående, som jeg ofrede til forsøget. Her puttede jeg skærmene i en karaffel, hældte vodka over til det knap dækkede, mørk rørsukkerknalde, og citronstykker kom også i. Rystede det godt og tænker det skal stå nogle uger, inden jeg sier det.  Spændende om det komme til at smage godt.



Af resten af skærmene lavede jeg en lille krans. Jeg tog et stykke bonzai-tråd ( det er blødt og føjeligt), formede løseligt en krans, som jeg beklædte med fugtet vat. Herpå bandt jeg  med tyndt sølvtråd skærmene med lidt grønt indimellem. Den blev dyppet i vand igen, så den kan holde lidt.


Nu hænger den på badeværelset og kan sprede lidt velduft.


Enkeltvis er blomsterne også fine og smukke.


I formiddags syede jeg en ny pude. Også denne gang har jeg brugt et viskestykke fra Føtex.

Så hylden blomstrer virkelig.

På bloggen Badut fandt jeg også ud af at H. C. Andersen har skrevet en sødt eventyr, der hedder Hyldemor.

“Ja, sådan er det!” sagde den lille pige i træet, “nogle kalder mig hyldemor, andre kalder mig dryade, men egentlig hedder jeg erindring, det er mig, der sidder i træet, som vokser og vokser, jeg kan huske, jeg kan fortælle! Lad mig se, om du har din blomst, endnu!”
Du kan læse resten af eventyret her

God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar