lørdag den 5. december 2015

5. december. Alternative julekranse.


I dag får du to ideer til anderledes kranse, som også er glimrende til værtindegaver.  Den første er en slikkrans. Hertil skal du bruge et stykke cellofan på ca 100x12 cm,  (Bredden afhænger af størrelsen på det stykke slik, du vælger) 15 karameller, og bånd.

Cellofanen lægges på bordet i hele sin længde. I den ene ende bindes med et stykke bånd. Herefter lægger du et stykke slik, folder cellofanen om omkring og binder med endnu et stykke bånd.
 Sådan fortsætter du til kransen har den længde, du ønsker. Jeg valgte at gøre kransen dobbelt for at få kransen til at holde bedre. Du kan også binde et stykke ståltråd med ind i cellofanen. For hygiejnens skyld, valgte jeg slik, der var indpakket i forvejen, men man kan også vælge uindpakkede stykker slik.  
Til sidst bindes en sløjfe strategiske steder på kransen.



Den anden krans er en krans af garnnøgler. I anledning af julen valgte jeg forskellige røde garner fra restelageret.
Jeg vandt 10 garnnøgler/kugler med en diameter på ca. 5 cm. Enden af garnet syede jeg ind i hver kugle, så det ikke gik op. Herefter trak jeg dem på en rundpind, ca 40 cm lang. Strikkepindene i enden stak jeg ind i et garnnøgle. Det hjalp med at holde formen på kransen. Også her kan man yderlige stikke et stykke ståltråd igennem til at støtte formen. Det var dog ikke nødvendigt med denne krans, da den ikke er så stor. Til sidst strikkede jeg et langt bånd, som jeg bandt en sløjfe af.




Denne krans var rigtig sjov at lave. Den er nu landet i Ikast hos en af de IG venner, jeg udveksler adventsgaver med her i december.
Jeg synes, den kunne være fin til en strikkeglad veninde eller mor, evt ledsaget af en opskrift på en nissehue.

God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar