torsdag den 17. september 2015

Is med havtorn og gulerod.


Den anden aften var vi børnefri. Sønnen var på lejr. Det lyder lidt skørt, når man tænker på at den hjemmeboende søn er 22 ½ og i i sin første praktik som pædagogstuderende i en børnehave ude i Skærup. Han bruger vist al sin energi på cykelturen på ialt 32 km til og fra børnehaven, så han har brug for at slappe af når han kommer hjem og tilsyneladende er mættet, sådan socialt set. Ihvertfald så havde vi ikke været alene hjemme i et godt stykke tid, så jeg planlagde en ægteskabsmiddag, hvortil desserten var havtorn/gulerods is.

Jeg sprang over hvor gærdet var lavets og købte en færdig blanding i Fakta. Færdig isblanding, forstået på den måde at der skulle tilsættes 2 dl fløde og 2 dl sødmælk til pulveret, som så endte med at blive til en iscreme. Jeg tilsatte råsaft af 50 g havtorn, saft/mos af en mellemstor gulerod og lidt citronsaft. Jeg tilsatte også en spiseske fuld af den havtornemarmelade, som jeg kogte den anden dag. Jeg synes nemlig godt den kunne tåle lidt mere havtornsmag, men det er jo en smagssag, hvor meget, man synes havtornen skal smage igennem. Jeg lod den køre i ismaskinen til den havde sat sig og havde en let cremet iskonsistens. Herefter røg den i fryseren. Efter den lækre mørbrad i baconsvøb og hasselbagte kartofler, så smagte havtorn/gulerodsisen skønt og friskt sammen med en af de dejlige flødeboller, vi fik i gave af min svigerinde.
Jeg tænker, man kan bruge sin sædvanlige parfait-isopskrift eller sin vanlige sorbetopskrift og så tilsætte havtornen som smagsgiver. Det er bare at eksperimente sig frem. Isen her blev ikke så gul, som den is, jeg fik på Ærø i sommer, så jeg tænker den har været tilsat lidt farve og det kan man jo gøre, hvis man synes. Det synes jeg bare ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar