tirsdag den 8. september 2015

Havtorn, Nordens citron.


Hvis du endnu ikke har opdaget det, så er havtorn (Hippóphaë rhamnoídes,) det nye superbær. Ikke bare i det nordiske køkken, men også i sundhedskøkkenet. Der er næsten ikke grænser for hvilke gavnlige effekter, havtorn har på sundheden og immunforsvaret i særdeleshed. Den har et meget højt indhold af C vitamin og andre gode stoffer.
Havtorn vokser, som navnet antyder, i sandholdige jorde nær havet. Det er er meget stikkende busk, hvis bær modner midt/slutningen af august. Bærrene bliver dog siddende på busken hele vinternen til glæde for fuglende. De har ikke det gen, der gør at de slipper når de er modne. Det gør dem også lidt vanskelige at plukke. Det bedste er at medbringe en saks og så klippe grene med bær på af, tage dem med hjem og putte dem i fryseren i et par timer. Herefter kan nogle rystes af imens resten kan pilles af vha en gaffel. Uanset hvad, så kommer man til at arbejde lidt for et kilo havtorn, men desto større er glæden ved dem og de skønne ting, vi kan lave med dem. Husk lige at sikre dig at det er okay at klippe grene af, der hvor du finder havtorn. Vær også lidt varsom, da havtorn sætter bær på to årige skud.


Havtorn er et syrligt bær og kaldes også Nordens citron, så på mange områder kan den bruges i stedet for citron. Jeg har endnu til gode at putte havtorn i en kyllling, men det skal da prøves. Der er udgivet to kogebøger herhjemme med havtorn som hovedingrediens. Begge er skrevet at Kim Gravenhorst med flotte fotos af Jacob Ljørring. De har en facebookside, som jeg vil anbefale Jer at kigge forbi.
Jeg har købt begge bøger og der er meget lækkert at gå igang med. Ofte er grundingrediensen, råsaft af havtorn. Råsaft laves ved at bærrene presses igennem en sigte. Al den mos, du så efterfølgende kan få igennem sien, blandes i saften. Det resterende kan så fx bruges til at putte i en god olie.
Jeg lagde imidlertid forsigtig ud med en marmelade, hvor jeg valgte at tilsætte gulerod. Jeg har en filosofi om at frugt og grønt med samme farve, langt hen ad vejen passer sammen smagsmæssigt.


Opskriften følger her.

100 g havtornbær
1 mellemstor gulerod
100 g sukker eller 70 g syltesukker
saft af en halv citron, og citronskal af den halve citron.
½ dl vand.
Kog bærrene i citronsaft og vand i ca 5 min.
Blend bærrene, og mas det herefter igennem en sigte. Der vil være en del små sorte kerner og lid skal tilbage. Det skal du gemme.
Hæld bærmosen tilbage i gryden,
Skræl guleroden, skær den i tynde skiver, kog skiverne helt møre i så lidt vand som muligt.
Blend også dem til de er en ensartet masse.
Bland gulerodmosen med bærmosen og tilsæt sukker.
Lad det koge i ca. 15 min. imens du skummer urenheder fra. Jeg plejer altid at tjekke det ,jeg skummer fra. Kan det skilles ad med en ske uden at det løber sammen igen, er marmeladen kogt færdig.
Marmeladen hældes i et rengjort skoldet glas.



Jeg fik et enkelt glas på 1,5 dl af de 100 gram havtornbær og en gulerod. Det smager fortrinligt ovenpå en god brie ligesom jeg forestiller mig, det vil smage skønt alene på en nybagt bolle.

Over de næste par uger kommer der forskellige ideer og opskrifter med havtorn. Jeg håber, du vil følge med og blive inspireret til at gå ud og finde havtorn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar