lørdag den 5. september 2015

Fødselsdagsbrunch med nutellastjerne.



I dag har vi haft fødselsdagsgæster til brunch. Jeg har fødselsdag i juli og manden har her i september, så det passer så fint med en fælles fejring. I år ville jeg gerne prøve at anrette et brunchbræt. Jeg må sige, jeg fik stor respekt for de cafeer og restauranter, der har dem på menuen, for det tog godt nok lige lidt længere tid at anrette 13 brunchbræt end jeg lige regnede med.  På vores bræt var der brieost, alm skiveost, laks med asparges, rullepølse med sky og løg, spegepølse, en lille yoghurt med blåbær fra haven, ostedip til gulerod og agurkestænger og så en æggestand med bacon, tilberedt i en ramekin. Hertil rugbrød og franskbrød. Jeg glemte helt at lægge druer på. Vi kunne også godt have haft en stykke melon med parmaskinke om, men jeg var ikke helt klar over, hvor meget der var plads til på brættet. Der viste sig at være plads nok. Brættene af akacietræ er nogle, jeg har fået i gave af manden. Han har fundet dem på DBA.
Det var sjovt at anrette, selv om det tager tid og plads.

Efter brunchen gik vi en lille tur. Vi nåede lige at komme hjem igen inden himlen åbnede sine sluser. Til eftermiddagskaffen havde manden bagt en nutellastjerne. Den havde jeg tænkt på længe og nu var anledningen der.

 
Han brugte en opskrift fra bloggen En Himmelsk mundfuld. Hun bruger 00 mel og tipomel. Det var nemt at rulle dejen ud og det tror jeg skyldes elasticiteten, den type mel giver.


Du kan se på linket, hvordan man gør. Det ser umiddelbart sværere ud, end det er. Jeg optog en lille video, da manden var igang, men den har min mobil desværre ødelagt. Jeg var imponeret over hvor let og elegant, manden fik formet stjernen og det er da forunderligt at noget, der egentlig er så simpelt, kan blive så fint.


Den færdigbagte Nutellastjerne.
Jeg tænker, den næste gang kunne opgraderes med fx kanel eller lakridspulver i dejen og måske lidt creme, rørt i nutellaen.

Vi er egentlig ikke på gaver med andre end de allernærmeste, men gæsterne havde alligevel nogle fine ting med til os. Blandt andet denne sten, som vi fik af min svigerinde. Den er så fin og skal ligge ved fordøren.


Af vores drenge fik vi så fine gaver. Et gavekort til en " rigtig planteskole" til at købe roser for og en grillplade til vores gasgrill. Resten af familien kom med fine buketter og lækkerier.
Jo, det har i sandhed været en dejlig dag.

1 kommentar: