tirsdag den 24. marts 2015

Håndbog til et lattermildt liv, en boganmeldelse.


"Som modvægt til livets mange sorger har mennesket fået tre gaver: Håbet, søvnen og latteren"
( Emmanuel Kant)

Citatet læste jeg i Karen-Marie Lillelunds bog, " Håndbog til et lattermildt liv"  Karen-Marie Lillelund er kommunikationskonsulent og bakkesangerinde og har udgivet flere bøger hvoraf denne er den seneste. Den udkom i 2013.
Karen-Marie Lillelund bliver ofte booket af firmaer til at sætte skub i arbejdsglæden ligesom hun holder offentlige foredrag. Hun er lige nu aktuel med et foredrag/forestilling sammen med Anna Thygesen.
På facebook havde hun i december en julekalender med et dagligt morsomt indslag. Jeg må indrømme, jeg godt kan blive en smule træt af at høre på hende, men bogen  her er rigtig fin. Jeg lånte bogen på biblioteket, men har nu købt den.
Bogen er morsom på en dybsindig måde. Underholdende og lærerig.  Fuld af kloge ord og morsomme historier, som hun bruger til at understrege sine pointer og forslag til at gøre livet lidt mere lattermildt. Jeg fik fx et grineflip over historien om barmen, der ikke kunne komme igennem kirkedøren. Den historie bruger til at understrege at humor og sorg ikke nødvendigvis er to adskilte elementer, men sagtens kan følges ad.
Med kapitler som " Humor duer ikke som undskyldning" og " At holde af med humor" kommer hun omkring humoren og dens virkning. Især det med at finde ud af om man har en sur eller glad grundtone i sit liv og i familien, gav mig stof til eftertanke.

Der er mange fine udtryk og citater i bogen og hun slutter af med nogen, der sætter sig,

"Vejen til et lattermildt liv går gennem et åbent sind, en livlig fantasi og en lyst til at dele det sjove med en andre".

Og det allersidste
" Latter er den støvekost, der fejer spindelvævet af hjertet".  ( Mort Walker)

Jeg fik ihvertfald støvet mit hjertet af og nyt frisk liv kom til.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar