mandag den 27. april 2020

Miljøvenlige hæklede rundeller i naturkurv.




Den seneste tid har jeg fået hæklet. Ret meget endda. Godt nok har jeg som socialpædagog mødt ind på arbejde og taget mig af de borgere, der ikke kunne sendes hjem, men de fleste sociale aktiviteter er aflyst og så er der tid til kreative sysler. Og når man, som jeg, ikke orker at læse, se eller høre mere om Covid19, så er det rart at beskæftige hænderne.

Det er blevet til seks karklude i pangfarver og da jeg blev mætte af at hækle dem, begyndte jeg på at hækle bomuldrondeller. Jeg er ( stor) forbruger af vatrondeller, som jo blot kasseres efter brug, hvilket belaster miljøet,  men de her, kan efter en gang vask, bruges igen og igen.



De er såre simple at hækle.
Begynd med en magisk cirkel, slå seks masker op med bomuldsgarn, øg i hver maske første runde, hver anden maske i anden runde og så fremdeles. De skal være ca  5 cm i diameter. Brug en vatrondel til at måle efter, hvis du har en sådan.

Der bruges kun ca fem gram garn pr rondel, så du kan virkelig få mange ud af et nøgle økologisk bomuld til 12 kr. fra Netto.
Du kan også bruge dine rester.


Efter endt hækling, hæftes ender. Rondellerne lægges i blød i koldt vand i et døgn inden de vaskes i en vaskepose. Det gør dem mere sugende og lækre.
Jeg har fået hæklet 22 stk. Det regner jeg med er nok til to ugers forbrug.


Vi havde fornylig besøg af kærestens datter. Hun var ved at hækle en kurv af jutegarn. Det måtte jeg prøve. Her starter du også med en magisk cirkel og seks masker. Udtagningen er på samme måde som rondellerne. Når du har nået den størrelse på bunden, du ønsker, holder du inde med udtagningen. Det får kurven til at vokse opad. Dog skal du være opmærksom på at der går tre-fire omgange inden kurven rejser sig. Det snød lige mig. Jeg havde ikke lige tænkt at kurven skulle blive så bred.
Jeg hæklede på frihånd, men du kan finde en opskrift hos hende her .



 Nu står kurven på badeværelse med rondellerne i . Jeg tror dog, jeg vil hækle én der er lidt mindre.
10 hæklede rondeller i  en naturkurv, kunne også være en fin gave til en veninde.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar