søndag den 5. april 2020

Creme de Violette



Creme de Violette.

Lyder det ikke eksotisk!

Det er nu ret enkelt at lave. Blomsterhovederne fra martsviol, vodka, en vaniliestang og rørsukker er alt hvad der skal bruges.

Jeg googlede viollikør og kombinerede  forskellige opskrifter. Der skal bruges ca 100 blomsterhoveder, 70 cl vodka, en vanilestang og 200 g rørsukker. Skær et snit i vaniliestangen og put blomsterhoveder, vaniliestangen, og sukker i det hele i et glas/flaske og tilsæt vodkaen. Lad det trække en lille måneds tid  Der kan tilsættes ekstra blomsterhoveder efter fjorten dage. Nogle af opskrifterne tilsætter, efter endt trækketid, lilla farve i form at et par blåbær.

 



Jeg glæder mig til at smage det. Forestiller mig et glas tilsat lidt mousserende hvidvin eller champagne. Skal nydes i godt selskab på terrassen tilsat måneskin. Jeg synes drikken er romantisk og eksotisk på samme tid.

Violer er en vores forårsbebuder og dufter skønt. Udover at anvendes til likør, kan den også bruges til kandiserede violer. De er flotte på fine kager. Blomsterhovederne kan også bruges til pynt som de er.

2 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig hørt om Creme de Violette, men hvor facisnerende. Kandiserede violer kender jeg til, men jeg ved ikke engang hvornår jeg sidst har set/smagt en. Mit hjem er tydeligvis ikke et Mette Blomsterberg-hjem. Jeg ahr ikke engang set violer i år. Jeg må ud og kigge efter. For det er sådan en fin og velduftende forårdseduder, som du nu putter på flaske :-)
    God påske, Karin!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Bella. Violerne er der lige nu. I fuldt flor. Du må ud og se om du kan finde nogle og ikke mindst tage dem op til næsen og snuse ind.
      Jeg ønsker også dig en god påske.

      Slet