fredag den 20. februar 2015

Hr. Isakowitz´ skat. En boganmeldelse.

Jeg køber sommetider bøger hos Plus bog. Der har jeg tegnet et abonnement til 89 kr i mdr. Det giver mig mulighed for at købe helt nye bøger til halv pris. Man skal selvfølgelig købe nogle bøger for at man sparer noget, men det gør jeg også i perioder. Man kan jo dele abonnementet med nogen,  Plus bog har en facebook og der kan man sommetider " vinde retten" til at få en bog tilsendt mod at anmelde den. Det gjorde jeg med Hr. Isakowitz´ skat. Det er nok ikke en bog, jeg selv ville have købt, men jeg er faktisk ret glad for at have læst den.

Hr. Isakowitz´ skat, skrevet af Danny Wattin, handler om Danny, der sammen med sin far og søn kører til Polen for at finde oldefaderen Hr. Isakowitz´ skat. Da den jødiske familie i 30´erne var tvunget til at forlade deres hjemby Marienwerden, gravede oldefaderen efter sigende alle sine værdigenstande ned på grunden ved den herreekviperingsbutik, de ejede. Det er også næsten alt det, Danny ved om sit fædrene og for den sags skyld også sit mødrene ophav for ingen i familien har rigtig villet fortælle noget om fortiden, men historien om skatten går igen. På foranledning af sønnen Leo beslutter Danny sig for rejse til Polen for at finde skatten og inviterer sin far med.
Undervejs får vi fortalt historien om hvordan de to jødiske familier i 30´erne bliver tvunget til at efterlade alt, hvad de ejede og rejse væk. Nogen ender i Sverige, andre i Argentina. Jødeforfølgelsen, de vilkår, de kom til Sverige på og tilværelsen i Sverige, er grufulde historier om familier, der på trods, formår at få skabt sig en tålelig tilværelse. Der er en mangfoldighed af personligheder i familien, hvis handlinger og væremåder Danny undervejs kommer til at forstå.
Det, der fylder lige så meget på rejsen er de tre generationers indbyrdes relationer. Danny og faren skændes og diskuterer konstant og har tilsyneladende meget forskellige værdier og bogen er fuld af underholdende dialoger
Jeg kan godt lide den måde, hvorpå historien bliver fortalt på tre planer. Der er de almene historiske fakta om jødeforfølgelsen, Krystalnatten og livsvilkårene i datidens Polen og Tyskland. Dernæst den indvirkning begivenhederne havde på Dannys fædrene og mødrene ophav og til sidst hvordan det påvirker Danny og faderens relation i dag. Det giver historien et godt flow.
Tonen i bogen er  til dels munter og nøgtern, men tag ikke fejl af den muntre tone. Der ligger også en tone af alvorlighed, moralske værdier og medmenneskelighed, der opsummeres af mormoren, der var møgforkælet som barn. Hun siger til Danny:

” Med sådan en opvækst tænker man ikke så meget og når alting ramler, bliver ens verden totalt ødelagt. Det er derfor jeg er blevet så hård og det er derfor jeg synes, at andre også godt kan anstrenge sig lidt mere her i livet. Det er ikke svært og man skal ikke kunne alt for at kunne leve. Men man skal være menneskelig. Man skal være et "mensch”

Hvorvidt de finder en skat, skal ikke afsløres her, men Danny får i hvert fald en moralsk skat med hjem. En forståelse for sin familie, både den nære og den fjerne. Han får også en kærlighedserklæring fra sin far. Som han selv siger:

….det er tvivlsomt om vi nogensinde kommer til at forstå for de værdier, vi vælger at leve efter, men det er måske heller ikke så vigtigt. For vi støtter og elsker hinanden og det er måske alt hvad man kan forlange af et andet menneske. Når bare man husker en gang imellem at tage en dyb indånding.

Læs bogen for at få viden om jødeforfølgelse fra en lidt anden vinkel, men også for at få høre om hvordan Sverige modtog jøderne, der kom fra Polen og Tyskland. Læs også bogen skildringen af et fader-søn forhold, der er beskrevet muntert og kærligt.

Bogen er udgivet på Politikens Forlag, 2015 og er på 234 sider.
For en god ordens skyld, så får jeg ikke noget for denne anmeldelse, udover bogen. Anmeldelsen er lagt op på Plus Bog´s hjemmeside, men jeg tænkte den også godt kunne komme her.