mandag den 2. september 2013

Sølvbryllupskage, sådan gjorde han.


Som du kan se her, så havde manden min kreeret en  tre-etagers sølvbryllupskage til mig. Jeg har bedt ham skrive, hvordan han gjorde, og det kommer her.


Til vores sølvbryllup, ville jeg give min kone en speciel gave. Da jeg er glad for at bage, skulle det selvfølgelig være en bryllupskage. Jeg har efterhånden fået samlet en del udstyr, det meste købt i Holland hos Deleukstetaartenshop kan man spare ca 25 %, i forhold til danske butikker. Forsendelsen er 75 kr. uanset hvor meget man køber for. Der findes også mange danske netbutikker, der handler med kageudstyr. 
Sidste år til min fødselsdag fik jeg en bagebog af fruen, A Piece of Cake, skrevet af Leila Lindholm, også kendt fra madprogrammer på den Svenske kanal TV4.
I bogen er der en bageopskrift på en amerikansk bryllupskage, og bundene fra den opskrift brugte jeg til kagen. Portionen passede ikke til den kage, som jeg ville lave, så det hele blev fordoblet, og det passede rigtig godt. Kagen skulle laves af både citronbunde og chokoladebunde, to citronbunde i hver af de tre kager og en chokoladebund i midten. Ialt bagte jeg seks bunde, idet nogle af dem blev delt i to.

Citronbunde.

12 økologiske æg, mellem størrelse.                                                                                                          
4 tsk vaniliesukker.   10 dl sukker.
200 g smør.
4 dl mælk.
14 dl hvedemel.
2 spsk bagepulver.
Skal og saft af 4 økologiske citroner.

1    Man pisker æg, sukker og vaniliesukker hvidt og skummende, jo mere skummende des mere luftige
bliver bundene. 
Smelt smørret og rør mælken i, bland det i æggemassen.
Bland hvedemel og bagepulver og vend det forsigtigt i dejen med en ske, der må ikke piskes for så pisker man al luften ud af dejen. 
Smør formene med smør eller sprayfedt på dåse.
Fordel dejen i de tre forme, de bliver ca. en tredjedel fulde. Jeg brugte forme på 20 cm, 25 cm og en på 30 cm. Alle tre var 7,5 cm høje. 
Bag bundene på ovnens midterste rille i ca. 15-20 min ved 170 grader.
Lad dem køle af inden de deles

Jeg har købt mine forme i aluminium, og de er rigtig gode, men bemærk at de ikke må komme i opvaskemaskine, så bliver overfladen ødelagt og dejen hænger i.

Chokoladebunde.

6 økologiske æg mellem størrelse.
5 dl sukker.
2 tsk. Vaniliesukker.
100 g smør.
2 dl creme fraiche 9 %.
7 dl hvedemel.
4 tsk bagepulver.
8 spsk kakao.
200g mørk chokolade 70 %.
4 spsk kold kaffe.

1.     Pisk æg, sukker og vaniliesukker lyst og skummende, igen jo mere skummende jo luftigere bliver bundende.
2.     Smelt smørret, rør creme fraichen i og bland det med æggemassen.
3.     Bland hvedemel, bagepulver og kakao og vend det forsigtigt i dejen, her gælder det også at man ikke må piske.
4.     Smelt den mørke chokolade i en skål over vandbad.
Rør chokolade og kaffe i dejen
5.     Smør formene med smør eller sprayfedt på dåse.
6.     Fordel dejen i de tre forme, der skal være ca 1 cm dej i tykkelsen i hver form.
         Bag bundende på ovnens midterste rille i 15 – 20 min. ved  170 grader.

Prøv med en træpind, der må ikke hænge dej ved. Eller gør som jeg, Brug et stege termometer, når bundene er 93 grader i midten, så er de færdige.    

Min frue ønskede at fyldet i kagen skulle være hindbær. Og der var nettet en stor hjælp. På copenhagencakes.com/ fandt jeg det fyld ,som jeg ønskede til denne kage.

Hindbærmousse med hvid chokolade.

900 g hindbær.
Korn fra 3 vaniljestænger.
375 g sukker.
Saft og revet skal af 3 økologiske limefrugter.
1.5 l fløde.
300 g god hvid chokolade.
12 husblas.

Hindbær, vaniljekorn, sukker, limesaft og limeskal koges uden låg ca. 15 min. Si kernerne fra og stil massen i køleskab. Det skal være helt kold.
Husblassen lægges i blød i en ½ liter vand i en halv time.
Hak den hvide chokolade fint og hæld det i en skål. Gerne en skål der kan tåle varme.
Piskefløden varmes op til den næsten koger, ca 80 grader. Brug et stege termometer.
Hæld halvdelen af den varme fløde over chokoladen og rør indtil chokoladen er smelter og massen er blank og ensartet.
Tilsæt mere og mere varm fløde.
Husblassen vrides for vand og kommes direkte op i den lune chokoladefløde under omrøring. Rør indtil husblassen er opløst, der må ikke være klumper.
Tildæk cremen med husholdningsfilm, så det dækker overfladen af chokoladen og op af skålens sider. Cremen afkøles helt i køleskab, mindst tre timer eller til næste dag.
Når cremen er helt afkølet piskes den let luftig med en håndmikser.
Tilsæt til slut, den kolde hindbærmasse og pisk indtil hindbærmassen er blandet helt sammen med chokoladecremen.

 Samling af kagen.

Jeg tog de afkølede bunde, og skar dem i 1.5 cm tykkelse, Citronbundende skulle blot deles, og chokoladebundende skulle rettes lidt til, så de fik den samme tykkelse alle tre.
Jeg havde købt nogle papskiver som passede til størrelsen på bundende, de er sølvfarvet på den ene side og guldfarvet på den anden.
Først lagde jeg et stykke bagepapir i bunden af formen, klippet til så det passede, så er jeg sikker på den ikke hænger i. Så lagde jeg en citronbund oven på bagepapiret, derefter hindbærmousse i ca 1.5 cm tykkelse, så passer det til tykkelsen af bundene, og ser flot ud når kagen bliver skåret. Så en chokoladebund i midten, og igen hindbærmousse. Til slut den sidste citronbund. Man må gerne trykke bundende en lille smule på plads, så bliver kagen mere fast, og hindbærmoussen bliver jævnt fordelt. 


Til slut lagde jeg papskiven ovenpå, og vendte formen med bunden opad, så kunne kagen stå i køleskabet og sætte sig uden af den kunne skride.
Sådan gjorde jeg ved alle tre kager.
Når kagerne skal opsmøres kan formen nemt løftes af.

Opsmøring af kagerne.

Til at indsmøre kagen til slut, havde jeg fundet en opskrift på creamecheese frosting, den fandt jeg også på copenhagencakes.com. Den synes jeg ,passer rigtig godt til fyldet og bundene.

Creamecheese frosting.
1440 g flormelis.
345 g usaltet smør, stuetemperatur.
600 g Philadelphia smøreost, det skal være koldt.

Flormelis og smør piskes sammen indtil blandingen er ensartet og sandet.
Tilsæt den kolde Philadelphia ost, og pisk videre ved medium/høj hastighed indtil konsistensen er lys og luftig. Pas på ikke at overpiske frostingen, det gør den flydende.
Hvis frostingen ønskes i en anden farve kan den farves med pastafarve, frostingen er ikke helt hvid, men jeg brugte den som den var.
Hvis frostingen ikke skal bruges med det samme, skal den sættes i køleskab. I så fald skal den lige piskes hurtig igennem inden brug.
 
Manden arbejder ihærdigt med kagen.


Når kagerne skal opsmøres med creamecheese frosting, skal det gøres af to omgange, første omgang er for at forsegle kagen lidt, det kan ikke undgås at der kommer krummer iblandet mousse i frostingen, og det lukker man lidt af for. Tag nogle store klatter på af gangen og glat det ud. Derefter skal kagen i køleskabet mindst en halv time.
Anden omgang frosting, er lidt sværere, også denne gang skal der rigeligt på af gangen, men pas på ikke at komme til at blande det med det første lag. Så kan man lave kagen så glat som man selv ønsker.
Til pynt lavede jeg 9 hvide roser, kan godt være lidt svært, men med lidt øvelse er det ikke så svært igen. Jeg brugte noget figurpaste som er lidt nemmere at forme roser af. Jeg tilsatte også Tylosepulver til pasten så roserne stivnede hurtigere, de bliver meget hårde når de er helt tørre.
Roserne lavede jeg i tre forskellige størrelser, så de passede til den enkelte kage. Roserne blev lagt på midten af hver kage, det syntes jeg fungerede godt.
Rundt i kanten på toppen af hver kage, blev der lagt en ring af frysetørret jordbær, det så flot ud, enkelt er det også, og det er tit det enkle der er det flotteste. Men kun fantasien sætter grænsen når det drejer sig om at pynte en kage.
På den øverste kage satte jeg en bryllupsfigur indkøbt til lejligheden, og det blev prikken over i´et.
Det er opskriften på den bryllupskage, som jeg ønskede at lave, og den smagte bare godt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar