onsdag den 11. september 2013

Posepoesi og ord i lange baner.




Der var valg til brugerrådet på Fredericias bibliotek. Derfor var jeg på biblioteket her til aften. Her blev jeg optaget af den event, de kører nu. Ord i lange baner med fokus på poesi i alle afskygninger.  Jeg har i perioder læst en del poesi. Slugte bl.a. Pia Tafdrups digtsamlinger tilbage  sidst i 80´erne og har flere digtsamlinger ståede i reolen. Det har altid fascineret mig, at bare ved at sætte ord på vers, så får ord en flertydig betydning. Jeg har læst en lille artikel i Politiken, Poesi er per vers Den fortæller om en afhandling, Sprog versus sprog, der har undersøgt digtets natur og hvorfor det er så markant anderledes i sit litterære udtryk. Artiklen er godt nok 10 år gammel, men alligevel interessant. Forfatteren konkluderer at digte ikke kan oversættes til klar tale, fordi de er flertydige og de er flertydige, fordi de er skrevet på vers. Det særligt poetisk, det der adskiller digtet fra prosa og dagligdagssprog, ligger altså i linjebruddet, i versgrænsen. Interessant læsning. Du kan finde artiklen her.

Fredericia Bibliotek har fundet på at sætte ord på en masse papirsposer, som man så kan flytte rundt på og dermed "skrive" sit eget digt.


Sjov idé.

Derudover var der en digtmaskine, hvor du med nogle sætninger som maskinen fandt frem, når du trykkede på en bog, kunne skrive dit eget digt. Når maskinen synes det var færdigt, fik du et lille print.


Jeg beklager kvaliteten af billedet, som er taget med mobiltelefonen i dårligt lys.



Disse digte var hvad der kom ud af maskinen til mig . Ret sjovt.
Kommer du forbi Fredericia Bibliotek, så slå et smut ind og se posepoesien og skriv dit eget digt i  poesimaskinen.

Som du kan se på billedet, så har jeg vores eget lille digt og rimeværksted. Det er køleskabspoeis-ordpakken ,som du kan købe blandt andet her til 199 kr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar