onsdag den 13. marts 2013

Birkesboller og hvordan en opskrift kan blive til mange.


Jeg har bagt birkesboller idag og de smagte grangiveligt ligesom de morgenstykker, man kan købe.

Jeg bager, eller rettere vi bager, ret ofte brød. Hver gang bruger vi denne grundopskrift:

5 dl væske, (for det meste vand, men kan godt finde på at blande mælk eller youghurt i)

Gær.
 (skal det gå hurtigt, så 50 g, knap så hurtigt 25 g og til slow hævning 10 g.)

1 dl olie

2 tsk sukker, en smule salt.

500-700 g mel. ( jeg blander meltyperne alt efter hvilket brød eller boller, jeg gerne vil have, men det skal helst mindst 1/3 hvedemel i. I birkesbollerne er der 00 mel og lyst speltmel udover hvedemelet.

Diverse kerner/revne gulerødder, revet squash, hakkede abrikoser osv efter smag. Der er i princippet ingen begræsning. Vær dog opmærksom på, at alt efter hvad man putter i, så suger det mere eller mindre væske og mel til sig. Tilret mængden af fyld efter det. Jeg plejer at have en rettesnor, der hedder ca 1 dl af det "kernefyld" jeg har valgt, lidt mere hvis det er revet grønt, men prøv dig frem.

Birkes, sesamfrø, solsikkekerner, græskarkerner osv efter smag til at putte ovenpå bagværket. Alternativt sammenpisket æg til at pensle med.

Lun væsken, den må ikke være over 37 grader varm. Du kan også bruge kold væske, hvis du vælger lang hævetid.
Udrør gæren i væsken.
Tilsæt sukker og salt.
Tilsæt evt kerner eller anden "smag", du har valgt.
Tilsæt en smule af hvedemelet og rør rundt. Brug din røremaskine, hvis du har en sådan.
Sørg for at kerner osv er godt fordelt, inden du tilsætter resten af melet. Jeg putter altid først det specialmel i, jeg har valgt og så tilsætter jeg hvedemelet indtil jeg synes, dejen har den rette konsistens.
Ælt dejen grundigt og længe, også efter at dejen har samlet sig. Jeg synes, jeg får det bedste resultat når dejen er lind og lidt våd. Specielt hvis jeg bager med 00 mel eller durummel.

Lad dejen hæve mindst en time ved 50 g gær, og mindst to timer hvis du har 25 g gær. Du kan i princippet lade dejen hæve natten over et lidt køligt sted, hvis du har 10 g gær i.


Form bollerne eller læg dejen i en brødform eller eksperimetér med forskellige forme. Pensl og drys med det du har valgt.  Birkesbollerne rullede jeg i birkes, til de var helt dækkede. Du kan købe store poser birkesfrø hos den lokale etniske købmand. Jeg købte en pose med 700 g til 25 kr og der er til en del gange bollebagning.


Lad hæve i mindst en halv time, gerne mere.

Sommetider kan jeg godt finde på at putte bollerne i muffinsforme og så i min muffinsbageform.

Boller bages ved varmluft ved 200 grader i ca 15 min, brød lidt længere. Du kan prøve at banke på brødet, det skal lyde hult. Du kan også måle temperaturen, som skal være 98 grader.
Lad køle af.

Voila. Et dejligt brød eller boller kan smøres og spises med en god ost.


Har du nogle spørgsmål til opskriften, så skriv gerne i kommetarfeltet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar