lørdag den 4. august 2012

At smykke sig med farver.


I denne tid er kreatid lig med egenomsorg, så da jeg faldt over denne blog, Minieco.uk.com og så disse smykker af tykke farveblyanter, fik jeg lyst til at prøve at lave dem. Der er en DIY på  hendes side, men her er, hvad jeg gjorde.
Tilfædigvis har Rema farvebyanter i deres her og nu sortiment. 4 kr pr styk og de kan købes enkeltvis.


Først saves blyanterne i 1 cm brede stykker. Brug en fintandet sav. Jeg var i byggehandlen og købe en børnesav til 20 kr. Den var fin til arbejdet. Bare sav stille og roligt, så blyanten ikke knækker og der ikke kommer for mange kratere ved savningen.


Jeg havde lagt en klud i skruetvingen for ikke at lave mærker på blyanten. Når du har savet alle stykkerne, bores der huller i. Det fik manden til opgave.


Boret er ret lille, 3 mm, tror jeg. Der vil nok være nogen, der går i stykker, så lav rigeligt. Man kan også vælge at bore hullet i midten af blyantsperlen, der hvor stiften er, så der er variation i kæden.
Herefter slibes alle ender forsigtigt med fint sandpapir, så de bliver fine og glatte og savsporerne er væk.


Her er alle blyanterstykkerne færdigboret og slebet. Jeg valgte lige at give endestykkerne en smule spraylak, så jeg er sikker på farvenstiften indeni ikke smitter af.

Så er det bare med at sætte dem på den snor, man synes er pæn.


Synes faktisk farveblyantskæden blev fin. Jeg tror måske, jeg vælger at sætte stopperne på i begge ender af rækken, så de bliver hvor de er. Tror også jeg sætter en rigtig lås i enderne frem for at binde med glideknude.

Øreringene er en halv cm tykke stykker, som bare er slebet og limet på en ørestiksplade, som kan købes i butikker, der handler med smykketing, eller man kan være heldig at finde dem i Rema også. Man kan snildt lave sig flere af dem, så der er nogen at vælge imellem.


I den oprindelige DIY havde hun også lavet en kæde med lidt længere stykker. Det prøvede jeg også.




Ca fem cm stykker med den spidse ende saves ud,  der bores huller i enden og slibes. Sættes på snor. Jag har sat smeltede midi perler indimellem den ene, men der er jo frit slag.

Tænker jeg måske vil prøve at save nogle 3 cm stykker ud, bore hul i begge ender, og trække dem på to snore, som samles i enden. På den måde kunne det blive til et fancy armbånd.

God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar