onsdag den 18. april 2012

Jeg vil male liljen lys.


Jeg har været ved at eksperimentere med at male med lys. At male med lys er en ret sjov, men faktisk også krævende diciplin indenfor fotografering. Princippet er, at du indstiller dit kamera til en lang lukketid ( det kræver selvfølgelig, du har den mulighed på dit kamera, men mange kamera har den, også selv om det ikke er spejlrefleks). Jeg har brugt en lukketid på 20 sek. Man kan også indstille lukkeren på noget, der hedder bulb, hvilket betyder at så længe knappen holdes nede, så forbliver lukkeren åben og jo mere lys kan billedet " optage". På 20 sekunder er der dog rigelig tid til opstillede blomster-billeder. Du tager så en lyskilde, jeg brugte en lille almindelig lommelygte og på nogen af billederne, fyrfadslys som hjælpelyskilde, og ligesom maler på dit objekt med lyskeglen imens du roterer hånden i små cirkler.  Det vigtigste er at objektet er helt stille for alle rystelser ses tydeligt på billedet. Derfor er blomster godt at øve sig på. Svært at forstå! Hvis I prøvet at google male med lys, kommer der flere videoes, hvor metoden forklares.


Der skal faktisk ikke så meget lys til, som man skulle tro, specielt på lyse objekter.  På billedet her oven over, har liljerne næsten fået for meget lys, så støvdragerne er svære at se.


Her har jeg brugt fyrfadslys som jeg har viklet blade om, så kun flammen er synlig, Prøv at lægge mærke til, hvor meget lys billedet egentlig har optaget fra fyrfadslysene pga, den lange lukketid.




Tror det her billede, er min egen favorit.


Prøv at lægge mærke til forskellen på billedets udtryk og harmoni, afhængig af om blomster ligger den ene eller den anden vej. Dette er dog en hel anden historie.

Jeg vil blive rigtig glad, hvis I vil kommentere billederne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar