torsdag den 4. september 2014

Ovnbagte blommer.


I weekenden var jeg ude for at hjælpe min moster med at flytte nogle ting. I hendes have er der nogle flotte Victoriablommer, som jeg fik lov til at plukke nogle af.  Vi har selv et træ i haven, men det er endnu ikke lykkedes os at få ret mange pæne frugter. Vores træ bliver altid voldsomt angrebet af blommeviklere, som ødelægger blommerne. Min moster har åbenbart været heldig og undgået blommevikleren. Vi har spist en del af blommerne au naturel, men igår fik jeg lyst til at prøve at tilberede en dessert af dem. Det blev til ovnbagte blommer i min egen version.

Opskriften til 2-3 personer er:
10 blommer.
1 dl ahornsirup og/eller lidt lakridssirup
1 vaniljestang eller vanilje fra vaniljetvisteren
1 dl Tawny Portvin
50 g flødeost
1 dl fløde, pisket til skum
1 håndfuld makroner.
Vanilieis eller anden is efter smag.
Mynte eller citronmelisseblade til pynt.

Blommerne halveres og udstenes. Prøv at få dem så pæne som muligt så præsenterer desserten sig pænere, når den serveres.
Blommerne lægges i et ildfast fad, tæt op af hinanden.


½ dl ahornsirup hældes over halvdelen af blommerne. Den anden halvdel af blommerne blev overhældt med lakridssirup. Bryder man sig ikke om det, bruger du bare 1 dl ahornsirup til alle blommerne. Du kan også søde med almindelig sukker, eller muscvadosukker, som jeg synes passer godt til blommer. Her må du prøve dig frem med mængden, men  nok ca. en dl sukker.
Så tilsættes krydderier. Jeg valgte vanilje, da det går godt både til ahornsirup og lakrids. Du kan også vælge at krydre med kanelstænger eller stjerneanis. Så bliver retten mere krydret og passer skønt til fx and eller andet kraftigt kød.


Jeg bruger altid vaniljetvisteren fra Tørsleff til denne slags retter. Det er dejlig nemt, men du kan selvfølgelig også bruge vaniljestænger, som du skærer over på langs og på tværs og så lægger dem ned i portvinen.  Eller  du skraber kornene ud og blander det med lidt sukker, hvorefter det drysses over. Vælger du det, kan du endvidere vedlægge de udskrabede stænger.

Ca 1 dl Tawny portvin hældes ved og fadet sættes i en 170 grader varm ovn i ca 40 min eller til blommerne er bløde og møre. Køler af imens flødeosteskummet laves.



Flødeost røres med flødeskum til en passende konsistens. De knuste makroner tilsættes. Jeg anbragte en stor skefuld flødeosteskum på hver tallerken ved siden af blommerne, men en anden gang vil jeg anrette en bund af flødeosten og så lægge blommerne ovenpå.
Et par kugler vaniljeis lægges ved siden af, der pyntes med " striber" af ahornsirup eller lakridssirup. Havde det været lyst, havde jeg nok lige hentet et par mynteblade til pynt.

Velbekomme.


Ovnbagte blommer smager rigtig godt. Desserten egner sig fint til en sensommerfest og er forholdvis enkelt at tilberede og kan varieres med krydderier og tilbehør. Du kan også sagtens bruge andre slags blommer. fx René Claude eller Opalblommer. Jeg forestiller mig også at ferskner og nektariner kan tilberedes på lignende måde. Det skal ihvertfald prøves.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar