onsdag den 21. august 2013

Vores sølvbryllupsbord


Temaet for vores sølvbryllupsbord var strand, hav og natur, dvs. farverne var brun, hvid, grøn og så lidt sølv. Som dug havde jeg købt noget kraftigt brunt indpakningspapir, der blev lagt på i to baner. Det medførte en samling på midten. Ned langs bordet blev der derfor drysset (fugle)sand, men lige inden lagde vi, min mor og svigermors gamle flakoner, broderier og mellemværk på bordet. En måde at mindes dem på, for de er her jo desværre ikke mere.  Herefter blev stykker af drivtømmer, sten i varierende størrelser , hvoraf enkelte var pakket ind i en flakon, andre svøbt i sølvbolliontråd, lagt på bordet.


Som blikfang foran vores plads havde jeg stillet den store drivtømmerstub, hvori jeg havde stukket små husfredplanter.

Hernæst var det vasernes tur. Vaserne var Tina Dalbøges plasticposevaser, som jeg havde dekoreret på forskellig vis. Nogle med blondebånd, andre havde jeg skrevet på med hvid poster tusch, også fra Tina. I vaserne havde jeg sat marehalm og andre strandgræsser. På selve dagen fik jeg ikke taget billeder af vaserne, så disse er fra en bordopdækning, som jeg efterfølgende fik lyst til at lave.




På nogle af drivtømmerstykkerne havde jeg også skrevet forskellige ord. Jeg har jo noget med ord ;-)

Hvis du kigger nøje på billede nr. to, kan du se, der svømmer noget rundt i vasen. Jeg havde været ved akvariefiskehandleren for at spørge om der ikke fandtes nogle hårdføre fisk, der kunne tåle at være i en vase i et vist antal timer, for så at komme i et rigtig akvarium. Han foreslog først slørhaler, men de kan ikke så nemt komme ned til andre fisk, men blyantsfisk; de kunne tåle det. Jeg købte 10 for 100 og de blev fordelt i tre vaser. Vandet blev tempereret så meget som det kunne lade sig gøre og de klarede de fint. Jeg har kigget til dem efterfølgende og de er sprællevende endnu.
Fiskene blev ud over maden, et samtaleemne ved bordet, og det kan jeg godt lide.

Ved hver kuvert stod en hvid potte med en sukkulent i. På potten var der skrevet gæstens navn med porcelænstusch, så de kan vaskes. Servietten var blot rullet og så var der sat en velourbånd om med en hæklet sølvblomst. ( tak søster, for at du gad hækle 40 sølvblomster).



Ved hver kuvert lå også en æske med et lille stykke chokolade, velkomst og velbekommesang  og et lille personlig kort med et sentens, et ordsprog eller et andet sigende. Jeg havde forsøgt at finde noget, der passede hver gæst. Æsken er dekoreret med maskingtape i grønne nuancer. Bordet blev fuldendt med grønne bloklys i forskellige størrelse og nuancer. 
Det blev ligesom jeg havde drømt om. Jeg kan rigtig godt lide sammenspillet imellem det fine og rå, det naturlige og plasticen, imellem brun, hvid, grøn og sølv.  Nogen gange kan jeg godt forestille mig noget, som så ikke rigtig vil frem, men her lykkedes det. Jeg er blevet helt bidt af borddækning og får nye ideer, så måske der kommer andre borddækningsforslag, sådan bare for sjov, som du måske, måske ikke, kan blive inspireret af.
Det her bord var ihvertfald sjovt at dække. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar