mandag den 16. januar 2012

Den anerkendende pædagog.

Tackler, håndterer eller møder du andre mennesker og situationer?

                                        Billedet er lånt her.

Ønsket om at ville være en anerkendende og ressourceorienteret pædagog er ikke altid så nemt, som det umiddelbart lyder. Du kan sætte dig for, det er det, du vil være, men din livshistorie og din personlighed kan spille dig et puds. Nogle mennesker er bare anerkendende og positive i deres tilgang til livet, og deres arbejde imens andre skal arbejde lidt med det. Nogle kan se det positive i alt, andre brokker sig altid.

Nu synes jeg ikke, jeg gik rundt og var hård, negativ eller fejlfinderagtig, men alligevel har jeg i hvert fald oplevet at ønsket om at blive en anerkendende pædagog, fordrer en proces, hvor du kigger på dig selv og reflekterer over din væremåde, dine handlemønstre og din egen position i relationen til andre mennesker, det være sig professionelt, personligt eller privat. Jeg plejer at se på sådanne processer ud fra tanken om at førend, du er blevet bevidst om at her er noget, du gerne vil have ændret, er du det, man kalder ubevidst inkompetent. Du opdager så, her er noget, du gerne vil ændre, du er blevet bevidst inkompetent. Du starter en proces, som involverer hele din personlighed og ved at arbejde med dig selv og din position i relationerne og dit tankesæt, kan du nå hen til at blive bevidst kompetent. I denne fase skal du stadig arbejde med dig selv, reflektere en del og bevidst italesætte dine gode intentioner.  Det kan tage lang tid, førend du  bliver ubevidst kompetent, og tingene er implementeret som en naturlig del af din væremåde, men det er det hele værd.

Dette kan være svært at gøre alene, men på mit arbejde fik jeg i foråret 2010 mulighed for at deltage i et certificeret kursus i ICDP trin 1 under ledelse af Jørgen Rønsholdt fra GR- psykologerne i Skive.  ICDP står for International Child Development Program. Du kan læse om det her.
Min proces var nok startet allerede inden dette kursus, men det satte virkelig skub i processen og jeg gik virkelig fra at tackle, til at håndtere og endelig til at møde andre mennesker på en ligeværdig måde.

På kurset arbejdede vi med den personlige relation ud fra de principper, der ligger i programmet.

Jeg blev så optaget af dette arbejde, at jeg meldte mig til ICDP 2, som er et kursus, hvor du bliver uddannet i at være vejleder på andres processer.
Jeg vil senere skrive lidt om mit eget arbejde med processen. Hvis du har lyst til at få en lille ( for sjov) test, der gør dig glad og viser lidt om tankegangen og værdisættet bag, så send mig en mail, fkmm189@live.dk, så sender jeg dig en test, vi fik på ICDP kursus nr. 2.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar