torsdag den 5. marts 2020

De mystiske Syvårssøer.




Vi greb solen og kameraet en eftermiddag for nylig og kørte en tur til Syvårssøerne i Frederikshåb Plantage. 
Søerne er både mytiske og mystiske. Nogle gange er de helt udtørrede. Andre gange er det reelle søer. Fremkomsten af vand følger vandspejlets højde, som menes at være forsinket et halvt år i forholde til vind og vejrforhold.
 I år er de fremkommet i løbet af en måned, hvor vandspejlet er steget markant. Vandstanden er høj og søerne breder sig hen over et meget større område end vanlig.
Jeg er kommet der jævnligt de sidste tre år og har ikke før set dem som reelle søer. Det har jeg nu.

Ingen ved rigtigt hvorfor de hedder Syvårssøerne. Tidligere troede man det var fordi de fremkom hvert syvende år, men det holder ikke stik.  Tallet syv har dog altid været forbundet med særligt og mystik, så det sandsynligvis derfor de har fået navnet Syvårssøerne.

Søerne ligger smukt i landskabet og som den unikke oplevelse det er, qua den særlige situation lige nu, er det bare med at tage derud, hvis du er i nærheden eller kommer forbi.


















2 kommentarer:

  1. Smukke billeder, Karin! Og forrige indlæg var også en skøn oplevelse. Spam gerne med flotte billeder og hold tilbage med teksten, når bare jeg kan se at du glad :-)
    Knus, Bella

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, Bella. Hvor er du sød. Jeg vil bestræbe mig på at vise flere billeder. Og ja, jeg er glad.

      Slet