tirsdag den 4. juni 2013

Rabarber og lakrids, et godt makkerskab.

Rabarberne er ved at vokse os over hovedet, men alligevel plukkede jeg den anden dag, kun de fine tynde røde Wien-rabarber, for de smager altså bedst i kager.
De blev skåret i små stykker og kogt med sukker til en kompot. Jeg siede lidt af saften fra og resten blev mast igennem sigten til en trevlefri kompot. Saften kogte jeg ind med lidt ekstra sukker, så det blev sirupstyk.
Her, et par dage efter, blev det så til en kage.

Rabarberkompotten puttes i bunden af en lidt flad skål og lidt vaniljesukker drysses ovenpå. Grofthakkede nødder og makroner, knust i en pose, blandes godt med et par teskefulde Johan Bülow lakridspulver og puttes så i skålen som lag nummer to. En kvart piskefløde piskes til flødeskum og smøres ud som lag nummer tre.

Harlekinlakridstern, købt i Tigerbutikken, drysses ovenpå og der pyntes med små dråber af den indkogte sirup-saft.

Voila, en rabarber-lakridskage til kaffen eller som dessert. Beklager, det lidt dårlige billede. Havde kun lige mobilen ved hånden, lige inden manden tog første gang af kagen.

Kagen smagte overraskende godt. Bestemt ikke sidste gang, jeg bruger rabarber og lakrids som makkere. Forestiller mig allerede en rabarber-lakrids-shot til brunchbordet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar