torsdag den 25. april 2013

Underholdning i sygesengen.

Når man i en tre-fire dage skiftevis har set verden fra sengen, sofaen eller briksen i tv-stuen, kan det være rart med lidt adspredelse. Det sørger de små gråspurve for.

 
 

De sidste par dage har gråspurveparret fløjet frem og tilbage, i fuld gang med at samle redemateriale, så de kan bygge en lun og god bolig til deres unger.

De kræver så også lige det her:


Det var lige før, jeg følte, jeg var ude i noget blufærdighedskrænkelse. :-) Jeg nåede ikke at finde et andet objektiv frem, men synes da, man får fornemmelse af en parringsakt.

Tro det eller ej, men jeg vidste faktisk ikke helt, hvordan fugle parrer sig, for selv om det blev gentaget nogle gange, så gik det utroligt hurtigt. Men Google er min ven, så på netbiologen.dk fandt jeg følgende forklaring:

Parringen indledes ved at hunnen sidder på en gren og vibrerer med vingerne og bagkroppen, hun vender sig væk fra hannen med hovedet og signalerer på denne måde til hannen at hun er klar til parring.

Herefter hopper hannen op på ryggen af hunnen, og ved at krænge kloakåbningerne (protodea) ud og røre ved hinanden så overfører hannen sin sæd til hunnen, selve parringen foregår kun i nogle få sekunder, men gentages mange gange efter hinanden. Hannen slår hurtigt med vingerne for at kunne holde balancen på hunnen, under parringen.

Det var så det! Ikke så meget pjat der. Men underholdende var det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar