lørdag den 17. juni 2017

Hybenroser, naturens gratis gave.


I det sommerhusområde, jeg boede i på min ferie på Langeland, voksede der mange hybenroser. Hybenrosen er typisk brugt i sommerhusområder, særligt ved vandet. Den er hårdfør og nærmest ikke til at udrydde, hvis den først har fået fat. Jeg gik mange ture ved vandet og plukkede indmellem udsprungne blomster og knopper med hjem og kreerede et par dekorationer med dem. Hele sommerhuset duftede af roserne,



I et tærtefad af glas lagde jeg de kortklippede blomsterhoveder tæt, så de støttede hinanden. I kanten stak jeg korte kornaks ned. Byg eller rug, dem kan ikke så godt kende forskel på.

 
Jeg var hos den lokale købmand for at købe ståltråd til at trække hybenrosenknopperne på. Det havde han ikke, men han havde elastiktråd, så det blev brugt til første forsøg. Formen kan ikke holde sig selv med elastiktråd, så det blev mere til en lyskrans.



Dagen efter fandt jeg ståltråd hos en anden lokal købmand, så fik lavet en lille krans med knopperne. Den blev hængt på væggen, forhåbentlig til duft og glæde for de næste, der kommer i sommehuset.


Det er så hyggelig en sommerbeskæftigelse.
For et par år siden havde jeg et længere rosentema her på bloggen. De kan se her.

2 kommentarer:

  1. Tak for et dejligt indlæg, Karin! Jeg elsker hybenroser. Vi bor ved vandet, og duften af roser og saltvand er noget af det bedste jeg ved. Når jeg kommer hjem fra arbejde, og står på trappestenen for at låse mig ind, så kigger jeg ned mod vandet og nyder duften, samtidig med at jeg kan sænke skuldrene og nyde at være hjemme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder sørme som om du bor et dejligt sted. Hybenroser har en dejlig duft.

      Slet