torsdag den 26. maj 2016

Hvidt i hvidt.


Det har været hvidt i hvidt idag. Blomster og maling af vinduer og væg i køkkenet, som er så tæt på at være så færdig, som det kan blive. Desværre er det ikke helt klart til en køkkenreportage, da listerne rundt om vinduet drillede.

Blomsterne er klar. Lige nu blomstrer hvidtjørn. De dufter sødt og kraftigt, og er så fine. Prøv lige at se dem tæt på.


Der er bittesmå sorte og rosa prikker i blomsterhovederne, som man kun bemærker, hvis man kigger nøje efter.


Jeg fik lyst til at kreere en krans af hvidtjørnens blomster. Tænkte først at den skulle kunne hænge på døren, men ombestemte mig og fandt randformen frem. Skar vandtrukken oasis i små firkanter, der blev presset ned i formen. Herefter gjorde jeg blomsterne klar ved at rense de enkelte klaser for de fleste blade. Med en grillpind prikkede jeg en lille hul i oasisen og stak klasen ned. Det er nødvendigt at stikke hul, fordi blomsterstilken er ret blød i det, når du skærer dem af så korte. Sørg for at fylde oasisen godt ud og skift imellem knopper og udsprungne klaser. Det tager lidt tid, men er et hyggeligt arbejde. Jeg holdt en lille pause undervejs. Du kan godt undvære oasisen og vælge en hurtigere metode. Så skal du klippe blomsterstandene lidt længere og sætte dem i randformen i små buketter ad gangen, så de støtter hinanden imens du arbejder dig hele vejen rundt. 


Nu står kransen på spisebordet med min nye fine blomsterdug, købt i Rema. Den er så sommerlig.


Jeg plukkede også andre hvide blomster, som blev til en buket.  Jeg kan ikke altid se forskel på vild gulerod og skvalderkålens skærm, men begge er så fine i buketter. Den lille hvide blomst, tror jeg, er blæresmælde. Den anden kender jeg ikke navnet på.
Blomsten her nedenunder kender jeg. Den hedder eng nellikerod og jeg knipsede den i tre forskellige stadier og tæt på. Det er så yndig en blomst.






Jeg har også hængt et nyt billede op idag. Manden har gemt et sæt spillekort fra 60´erne med pin up girls. Dem har vi sat i ramme. Indtil nu har billedet hængt i tv stuen ovenpå, men jeg fik lyst til at få det ned i stuen. Det passer så fint til det sommerlige hvide udtryk, som der er i den ende af stuen lige nu.



Er de ikke bare skønne!  Jeg overvejer en ny indramning af kortene, der kan præsentere dem pænere.

4 kommentarer:

  1. Hej Kreative Tankeknips!
    Er det for nylig, REMA har solgt de sommerlige duge?
    Mvh
    Sine/Vejle

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Sine. Jeg købte dugen i søndags i Rema i Middelfart.

      Slet
    2. TAK Karin.

      Hilsen Sine

      Slet
  2. Karin, her tror jeg, at jeg kan være med :-) Våd oasis, grillspyd og rensede blomsterklynger i fad/skål + din vejledning.

    Hvor ser din rand-krans smuk ud!

    ...og jo pin-up-kort-pigerne er vidunderlige :-)

    SvarSlet