fredag den 12. februar 2016

Aftenbræt med græskarpesto.


Fredag aften trængte manden og jeg til at have god tid sammen. Siden sidste onsdag har enten han eller jeg været på arbejde eller afsted til fritidsaktiviteter. Vi skulle egentlig bare have en håndmad, men jeg fik lyst til at improvisere et " aftenbræt". For ikke så længe siden var jeg på café Mairs her i Fredericia. Der fik jeg en skøn græskarpesto, som jeg fik lyst til at peppe aftenbrættet op med. Skabene blev tjekket for mulige ingredienser og sørme om ikke det lykkedes at finde noget brugbart.


En pesto indeholder som udgangspunkt nødder eller kerner, krydderurter, olie, ost og salt og peber.

Til græskarpestoen brugte jeg:
1 dl græskarkerner, gerne økologiske.
1 god håndfuld finthakket grønkål.
Et par blade basilikum.
Olie til konsistensen er passende. Prøv med et par skefulde til en start.
½ - 1 dl parmesanost. Osten tilsættes lidt af gangen. Smag på pestoen undervejs.
Et lille fed hvidløg
Salt og peber

Det hele blandes og blendes godt. Smag til med salt og peber.
Jeg brugte olivenolie, og det smagte dejligt. Ønskes en tydeligere græskarkernesmag vælges en mere neutral olie, fx majsolie.
Det rakte til to små glas pesto.
Grønkålen kan byttes ud med persille. Jeg ville foretrække den bredbladede persille.




Græskarpestoen smagte rigtig godt på brødet, til osten og oven på de kogte æg, så det er bestemt ikke sidste gang, jeg har lavet det.


3 kommentarer:

  1. Det ser godt ud, men du må ned til Eva og købe et glas af Mair´s berømte græskarmouse.. måske vil hun fortælle dig opskriften ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er jo lige det, jeg må Thomas,men det er jo ikke sikkert, hun vil udlevere opskriften.

      Slet
  2. Det ser godt ud, men du må ned til Eva og købe et glas af Mair´s berømte græskarmouse.. måske vil hun fortælle dig opskriften ;-)

    SvarSlet