onsdag den 28. oktober 2015

Efterår i poesi og billeder.


Når jeg trænger til at tanke mental energi, at komme i flow, så hverdagen og arbejdet trænges i baggrunden et øjeblik, så tager jeg kameraet over skulderen og går i skoven. Således også i går. I skoven blev jeg mødt af et sandt festfyrværkeri af efterårsfarver. Jeg blev helt ydmyg over de smukke farver. Så poetisk og så smukt.
I poesien er efteråret ofte synonymt med afsked, mismod, angst eller modning, resignation og forventning, ihvertfald i følge denne artikel i Information . Jeg synes efteråret er  smukt, farverigt og melankolsk, men også beroligende fordi det efterlader følelsen af at nu er der ikke mere at gøre for i år, men heldigvis får vi en chance mere til næste år.

I artiklen omtales H.C. Andersens " Tolv med posten", et eventyr jeg ikke kendte. Her lader han postvognen komme med de tolv måneder, personficeret i forskellige personnager.  Oktober og efteråret beskrives således.

"Nu kom igen et mandfolk, maler af profession, kulørmesteren, det fik skoven at vide, bladene måtte skifte kulør, men dejligt, når han ville det; rød, gul, brun kom skoven snart til at se ud. Mester fløjtede som den sorte stær, var en flink arbejder og hang den brungrønne humleranke om sit ølkrus, det pyntede, og pynt havde han øje for. Her stod han nu med sin farvepotte, den var hele hans rejsegods2 
H.C. Andersen. Tolv med posten.


Så fin en fortælling, der passer til mine billeder. 





Som ung var jeg betaget af Pia Tafdrup og hendes digtsamlinger og læste dem bl.a både i gymnasiet og på universitet. Det er svulstig poesi, der kredser omkring sanselighed, erotik, kærlighed og lidenskab. Hun har også skrevet et efterårsdigt. Det får I her.

Efteråret svulmet op.


Himlen åbner sig dybt i kobberild, i turkis, i lysende blåtoner,
et rum til fortsat forundring for det opspilede øje, en slugt
at forsvinde lydløst i over den sumpede jord.

Pia Tafdrup i Dronningeporten 1998

Smukke ord, der levner plads til fortolkning. Ord, som svulmet op, dybt, forundring, opspilet, slugt, og sumpede viser mig i den sanselige, erotiske retning 








Jeg forlod skoven, tanket op med mental energi. Kom jeg i flow. Jo, endda så meget at jeg glemte tiden og kom en smule for sent på arbejdet. 
Jeg ønsker Jer en dejlig afslutning på oktober og håber I får tanket efterårsmagi og poesi i skoven. 

5 kommentarer:

  1. Hvert år overrasker efteråret mig, farverne og lyset. Hele stemningen gør at jeg elsker efteråret. Smukke billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Line. Jeg elsker også efteråret og hele stemningen heri.

      Slet
  2. Dejligt indlæg med meget smukke billeder!

    SvarSlet
  3. Sikke nogle smukke efterårsbilleder :) Det er noget af det smukkeste med orange og røde blade! :)
    God søndag :)

    SvarSlet