søndag den 27. september 2015

Har du husket.....

..............at sætte årest julelikør eller snaps til trækning.

 Hvis du gerne vil byde dine gæster en god likør eller snaps til jul, er det tiden at få den " sat over" Jeg kan bedst lide likør, trukket på vodka. De sidste par år har jeg brugt brombær som primær smagsgiver. Det kan du bl.a. se i dette indlæg. Nøj hvor den likør smagte godt.
Sidste år forsøgte jeg mig med slåenlikør. Den smagte helt uventet blød og sød.
I år er det så havtornlikør. Jeg har smidt et god håndfuld havtorn i et glas sammen med to abrikoser. Jeg har en forestilling om at de to smager godt sammen. Herefter tilsatte jeg en god håndfuld sukker og lidt vanilie. Vaniliestagen blev også smidt i. Vodka blev tilsat til det dækker bærene. Glasset rystes jævnligt, så sukkeret opløses. Som sødestof kan akaciehonning også bruges. Brug da ca 1 spsk fuld til en halv liter.




Billederne er taget efter et par dages lagring. Farven ser ud til at blive rigtig flot solskinsgul. Jeg tror, likøren kunne smage godt til fx ris ala mande.


Jeg har også sat den traditionelle brombærlikør over. Denne gang dog også med blåbær, som mine buske har leveret trofast i en hel måned.  Da vi var i Harzen i forsommeren faldt jeg for denne fine flaske. Nu er MC flasken fyldt med brombær, vanilie, kanel, lakridssirup og vodka. Denne likør kan opgradere enhver julegløgg. 

Der findes mange opskrifter på nettet med snapse og likør, trukket på alt muligt. Det er bare at eksperimentere og vælge dine egne favoritter. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar