tirsdag den 14. juli 2015

Roserne blomstrer.

Sidste fredag da jeg kom hjem fra sommerlejr med arbejdet, blev jeg mødt af et sandt festfyrværkeri af roser. Varmen havde fået alle roserne til at blomstrer og særligt den røde Symphatie og  den svagt lysegule Ghislaine de Feligonde er smukke i år.  Den stribede Rosa Mundi er også rigtig fin og har bredt sig. Så skønt at se, hvordan varmen havde sat kulør på haven.
Til efteråret etablerer vi et nyt rosenbed, der hvor vi tidligere havde vores lange staudebed. Det gamle rosenbed med engelske og gammeldags roser er ved at være lidt træt og buksbom og bunddække har næsten overtaget al pladsen. Indtil da nyder jeg mine syv forskellige slyngroser.

For et par år siden havde jeg et stort rosentema her på bloggen, hvor jeg blandt andet lavede rosenolie og gelé. Det finder du her


I et andet indlæg lavede jeg rosenvand.


Rosenvand finder du her.
Udover at være smukke at se på og skønne at dufte til, kan roser bruges til mange ting. Har du ikke adgang til roser hjemme hos dig selv, kan du måske finde et sted med vilde hybenroser, måske langs stranden. De er duftstærke og kan sagtens bruges. 
God fornøjelse. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar