fredag den 22. maj 2015

Tanker om lykke.



Hvad er lykke? Er du lykkelig? Kan lykken måles?
Hvordan ser lykken ud? Hvordan føler man lykke?
I april måned var jeg med i en fotoudfordring på Instagram. Et af emnerne var lykke.
Det fik mig til at reflektere over min egen lykke og hvordan jeg oplever den.

I forskning skelnes der imellem to forskellig former for lykke. En kortvarig og en mere langvarig lykke. Den kortvarige er når vi gennemstrømmes af særlige positive følelser imens den langvarige kan beskrives som en mere dyb og grundlæggende tilfredshed med livet. Der skelnes også imellem den form for lykke der søger nydelse i oplevelser og den form for lykke, der søger efter en dybere mening med livet. Jeg tænker, de to ting hænger nøje sammen og er nært forbundne. Hvis vi ikke oplever at blive gennemstrømmet af særlig positive følelser en gang imellem, så tænker jeg det er svært at føle sig lykkelig. Den gængse opfattelse er, at den kortvarige lykke udløses af særlige oplevelser, som fx ens bryllup. Jeg tænker derimod, at netop den kortvarige lykke gerne skal være tilstede i hverdagens små oplevelser og det er summen af disse lykkeoplevelser, der giver en dybere tilfredshed med livet, og i sidste ende får én til at føle sig grundlæggende lykkelig.
Med andre ord, så tænker jeg mere lykken som en måde at leve på frem for at være et mål, der skal nåes.


Jeg går ikke rundt i en lykkerus eller er på evig jagt efter lykken. Jeg søger lykken i de små oplevelser og ting, hos familien,i haven, i en bog, i mine interesser, i naturen og på arbejdet. Glæde, nærvær og nydelse er nært forbundet med lykke hos mig og giver ro i maven.
Hos mig er lykke nemlig en kropslig følelse og især maven er mit barometer, i så fald man kan måle, hvor lykkelig man er. Jeg mærker det med det samme i maven, hvis jeg er ulykkelig eller ramt af mindre gode følelser og oplevelser.

Jeg føler lykke i maven, når jeg mærker en lun brise på min kind eller når jeg efter en aftenvagt kommer hjem til en lun stue, fordi manden har tændt op. Jeg mærker det i hele maven, når et af børnene på arbejdet lykkes med noget eller når det går godt for mine egne børn og de ser glade ud. Eller da jeg kunne høre manden var glad i stemmen, da han ringede hjem under sin Floridatur. Eller når jeg ligger i hængekøjen og lytter til fuglenes stemmer. Det gør mig lykkelig at gøre noget, jeg kan lide. At få et varmt blik af et anden menneske. Jeg mærker i den grad lykke, når et andet mennesker tager imod mit blik og min berøring. At spise dejlig mad gør mig også lykkelig.
Jeg søger også en dybere tilfredshed med livet, og den søger jeg netop i disse oplevelser. Jeg er selv ansvarlig for min søgen. At finde lykken er et personligt ansvar. Jeg tror ikke, andre kan gøres ansvarlig for min lykke.



  Lykke er et varmt blik
lykke er et stykke lakrids
lykke er fuglesang
og når du smiler nok en gang

lykke er at lykkes med noget
lykke er at stige af toget

lykke er at ville
lykke er at kunne
lykke er at skulle

lykke mærkes i maven
lykke er at se, det er gaven
lykke er at leve livet, 
så jeg føler lykken i livet
 og livet i lykken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar