mandag den 18. maj 2015

Harlan Coben " Savner dig". En boganmeldelse.

Jeg er blevet ulønnet boganmelder hos Plus bog.
Derigennem har jeg fået tilsendt Harlan Cobens " Savner dig". Harlan Coben er en amerikansk forfatter, der skriver bøger, som er en blanding af spænding og krimi.
Her følger min anmeldelse.


”Savner dig” handler om Kat, en politibetjent fra New York. Hun er i fyrrerne og bor i en eksklusiv lejlighed, som faderen engang har erhvervet billigt. Han var også politibetjent og blev skudt i tjenesten af en, som Kat er overbevist om, er fra mafiaen.
Kat er single, og for at få hende i gang med at date, opretter veninden Stacy en profil for hende på en netdatingside. Modvilligt tjekker Kat siden ud, og falder over en profil, som hun er overbevist om er sin tidligere kæreste, Jeff. Han forlod hende, hvilket hun aldrig er kommet over. Der er dog noget mystisk ved profilen. Det er som om at Jeff ikke vil kendes ved, at de kender hinanden. Næsten samtidig kontaktes Kat på arbejdet, af en ung fyr, Brandon. Han vil anmelde sin mors forsvinden og er overbevist om at hun er blevet udsat for en forbrydelse.
De to sager flettes langsomt sammen og en grufuld og makaber forbrydelse afsløres langsomt. Sideløbende får vi kendskab til omstændigheder omkring Kats fars død. Kats billede af faderen krakelerer lidt og den piedestal, hun har sat ham op på, synker lidt.
Bogen er bygget op sådan at kapitlerne skifter imellem scenerne og det varer lidt vel længe, inden vi finder ud af, hvordan elementerne i historien hænger sammen. Plottet fungerer, men jeg synes, der er en større læseværdi i persongalleriet og i måden karakterne er beskrevet. Fx Kats ven Aqua, som underviser i streetyoga. Han har en psykisk sygdom, er lidt kønsforvirret og går ofte i dametøj. En interessant personlighed, som jeg fattede sympati for. Forbryderne er også interessant beskrevet. På en eller anden måde så nøgternt og realistisk, at de fremstår ekstra makabre.
Harlan Coben har skrevet ikke mindre end 27 bøger. Langt fra alle er oversat til dansk. Jeg har tidligere læst ”Gådefuld Forsvinden” på dansk 2005. Den husker jeg som værende rigtig god. Jeg havde faktisk helt glemt Harlan Coben, men har da fået lyst til at læse flere af hans andre bøger. De er glimrende  som sommerferielæsning.
God fornøjelse.
Jeg har læst ”Savner dig” som e-bog. Det er første gang, jeg har læst en bog på den måde og det gik nogenlunde. Jeg bliver dog aldrig en garvet e-bogslæser, men foretrækker at sidde med den fysiske bog.

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar