onsdag den 20. maj 2015

Grøftekant i kongeligt selskab.


Indimellem bygerne har jeg været lidt i haven idag. Eller rettere drivhuset, som nu er plantet til med tomater, agurker og peber, Efter det praktiske arbejde fik jeg lyst til at plukke lidt græsser og blomster i grøften og være lidt kreativ. Det blev til en grøftekant i kongeligt selskab. I bloggens første år, havde jeg et ugentlig indlæg, der hed fredagsbuketten. Hver fredag havde jeg et forslag til en dekoration, buket eller lignende, mest med blomster fra haven. Dengang lavede jeg også en grøftekantdekoration. Det var dog lidt senere på året, så blomsterne var nogle andre. Den dekoration kan du se her.

Dagens grøftekant er med græsser, vild gulerod, en rødlilla blomst, som jeg ikke helt ved, hvad hedder og med stjernemos i bunden. En tynd skive gennemvædet oasis, der lige nøjagtig passer i bredden så det sidder i spænd, lægges i et aflangt fad, her mit megamussel fad. Det dækkes med mos og herefter stikkes græsserne og blomsterne i, klippet i varierende højder. Man kan evt. " stikke for" med en pind. Stjernemosset her var dog så tyndt, at det var nemt at stikke igennem. For at få grøftekantsfornemmelse, skal stilkene være fri for blade og have en vis højde, så dekorationen bliver let.





Jeg kan rigtig godt lide sådan en type dekoration. Jeg synes, græsserne er så fine, graciøse og elegante. Næste gang, jeg skal dække op til en stor fest, kunne jeg sagtens forestille mig sådanne dekorationer på et rustikt træbord, hvide eller lysegrønne servietter og lys, bordkort af birkebark eller af blondeservietter. Måske endda dækkeservietter, flettet af lange siv. Det kunne da se så fint ud. Det må prøves en dag.


2 kommentarer:

  1. Det ser fantastisk ud! Meget smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have, Livsglimt. Jeg er glad for at du synes om dekorationen. Lige præcis den type dekorationer elsker jeg.

      Slet