onsdag den 12. november 2014

Bogforum 2014

I weekenden var jeg på Bogforum med min læsekreds på arbejdet.  BogForum bliver holdt i Bella Centeret i København. Der et stort program med foredrag på 7-8 scener, signeringer, små workshops og en masse forlag, der præsenterer og sælger deres bøger, så der er nok at kigge på og lytte til. Inden afgang, havde jeg nærlæst programmet og markeret, hvem jeg gerne ville høre og se. Bl.a. ville jeg gerne have Claus Dalbys julebog og have ham til at skrive i den. Jeg ville også gerne høre Rebekka fra vild med krimi tale om krimigenrens udvikling. Ikke alt lykkedes. Der var rigtig mange mennesker, kamp om siddepladserne og et tætpakket program, så til sidste endte jeg med bare at sætte mig på den første den bedste plads ved Gyldendals Tranescene og lytte til dem, der nu engang kom.

Jussi Adler åbnede BogForum om fredagen og signerede sin nyeste krimi, "Den grænseløse".

Stine Gjessing læser sine digte op.

Klematis´stand med Claus Dalby var rigtig fin pyntet. Han var imødekommende og rar at tale med og jeg fik signeret hans julebog, som jeg købte på standen.

Cecilie Frøkjær og Lise Nørgaard signerede deres samtalebog, " Fruen kommer i dag".

Jens Andersen talte om sin biografi om Astid Lindgren, " Denne dag, et liv.


I forhallen tegner flere illustratorer på en fælles tegning.

Mads Kristensen var der også i sine ternede bukser.

De norske strikke gutter.

Ghita Nørby signerer bogen om hende, set gennem billeder fra et langt skuespilliv.

 Bogfristelser var der nok af.

Dansk børneillustrations Biennale. Karina følger jeg på IG. Hun tegner fuld af fantasi og poesi.

Søren Ulrik Thomsen interviewes om udgivelsen af sine samlede værker.
Størst indtryk gjorde Jens Andersen med sin biografi om Astrid Lindgren. Han har researchet i materiale om Astrid og fundet nogle nye ting frem. Han synes fx at et tema som ensomhed går igen i mange af hendes fortællinger. Astrid var ikke bange for at skrive om store eksistentielle emner og gjorde det på en sådan måde, at de rammer både børn og voksne. Jeg fik lyst til at læse biografien og ikke mindst til at læse Astrid Lindgrens historier igen.
Et andet stor indtryk gjorde Søren Ulrik Thomsen. Jeg læste hans digte i gymnasietiden og kort da jeg studerede litteraturvidenskab, men har ikke haft fat i ham siden. Det får jeg lyst til nu. Bla. CitySlang som var hans debut og en mere nutidig, der hedder Rystet Spejl, lød rigtig interessant. Jeg synes digte kræver at jeg deler mine tanker om dem med nogen. Måske jeg kan få læsekredsen til at bruge tid på et digt i ny og næ.

Alt i alt var Bogforum en god, oplevelsesrig, men også intens og tætpakket oplevelse. Jeg kommer igen til næste år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar