søndag den 5. oktober 2014

Broen








Der er noget med broer. Deres symbolske sprog og  alle metaforerne.
"At bygge bro imellem noget"
 "At brænde alle broer bag sig"
"Brigde over troubled water"
"Broen imellem himlen og helvede".
Det sværeste  i livet er at vide hvilke broer, man skal brænde og hvilke, man skal krydse, siger et ordsprog.
En bro signalerer  en overgang og en ny begyndelse, hvilket ofte bliver brugt filmisk. Det er fx næsten altid på en bro, at en (fange) udveksling sker.

Jeg har en kollega, som er bange for at køre over broer. Jeg er ikke bange for at køre over broer, men jeg bryder mig bestemt ikke om at gå på en bro, specielt hvis der ikke er et rækværk.
Jeg er dog fascineret af broer som et stykke ingeniørkunst med vandrette og lodrette linjer, som danner flotte grafiske mønstre, der gør sig godt på billeder.  Her omkring er Lillebæltsbroerne og Vejle Fjord broen, der gerne stiller op som modeller.

Hvordan har du det med broer?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar