søndag den 31. august 2014

Fødselsdagstur til Æbelø.

Jeg er ikke så god til at sidde stille ved et middags eller kaffebord, og kan godt lide at foretage mig noget sammen med min familie, så for at markere mandens og min fødselsdag, havde jeg i lørdags inviteret familien med på en vandretur til Æbelø. Vi havde smurt nogle sandwich og købt drikkevarer, som skulle gøre det ud for frokosten, der skulle indtages på Æbelø. Tanken var så at vi bagefter ville køre til Bogense Havn og drikke kaffe.
Der var bare lige det med vejret. Det lovede ikke for godt, men vandet er jo stadig lunt og temperaturen omkring de 16 grader, så vi gennemførte og havde en fantastisk mindeværdig tur.





Vi startede ud omkring kl. 10.00. Nogen i gummistøvler, andre i bare tæer. Vandet føltes koldt lige i starten, men man vænnede sig hurtigt til det og når man gik, kunne man godt holde varmen, selv om det selvfølgelig havde været dejligt om solen havde skinnet varmt. Himlen skiftede hele tiden og bød på et dejligt lys.





Min svigerinde og hendes mand havde taget deres to hunde med. Den ene er labrador og den anden en Chavalier Charles King Spaniel. De havde en fest, selv om Dina med sine korte ben i perioder, måtte svømme lidt på tilbagevejen, da vandet var  blevet lige lidt vel højt. Jeg tror, begge hunde blev godt trætte.




Mine drenge.
Æbelø ligger i Lillebælt nordøst for Bogense. Ved lavvande går man derover i vand til anklerne og skal så enten blive derover indtil det er lavvande igen eller gå tilbage i god tid inden det er højvande. Gåturen til Æbelø er på omkring 4 km, hvoraf de 1.5 km er i vand.  Man følger de markeringspinde, der er sat og kommer i land de rigtige steder. Først kommer man til den lille ø, Æbelø Holm, og via en lang tange, går man videre til Æbelø. Der er så smukt derover. Skov og græsarealer passes af vildtet, der græsser det af.  På Æbelø er der masser af vildt og også havørne. Dele af øen er udlagt som fuglereservat og det er ikke alle steder, man må opholde sig. Vil man gerne overnatte på øen, kræver det en tilladelse, ligesom det gerne ses at større grupper, melder deres ankomst.
Øen var tidligere et aktivt ø-samfund med skole osv, men nu bor der kun to på øen. Jeg har endnu ikke været hele øen rundt, men det vil jeg rigtig gerne. Det kræver en hel dag på øen, da turen rundt er 7 km.  Vores tur frem og tilbage og lidt ind på øen endte med at blive på 10 km, hvoraf den del jo er i vand og sand, så det kan godt mærkes i benene. Tager man den med ro og ellers ikke har fysiske skavanker af betydning, så kan turen vandres af de fleste. Der var desværre flere i min familie, som af forskellige årsager meldte fra til turen, men vi otte der gik, havde en skøn tur, trods regnen, på de sidste kilometer.
Vi blev godt våde  tilsidst og endte med at tage stående kaffe og kage ved bilerne og vendte så næsen hjemad for at blive tørre og varme igen. Jeg tror både folk og fæ sov godt til natten.

 Du kan læse mere om Æbelø lige her hvor du guides videre til en brochure om Æbelø og  kan finde en tidevandstabel, så du kan planlægge din tur. Med de varmegrader, der loves i den kommende uge, kan det sagtens nåes endnu.  Det kan anbefales.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar