tirsdag den 14. januar 2014

Ideer med blonder, doilies og flakonner. Del to.


Igår viste jeg ideer til at kombinere blonder og flakonner med selvhærdende hobbyler. Idag handler det om andre ideer. Nr 4 er pynt til dine cupcakes, som lige forhøjer det æstetiske udtryk en smule. Til formene har jeg brugt en stor papirblondeserviet af den slags man typisk lægger under en lagkage. Jeg har klippet blondekanten ud og delt den i tre. Herefter har jeg formet en ring, der passer til en cupcakeform. Der er således ikke bund i denne form, men jeg har tænkt mig forsigtigt at løfte cupcaken ned i formen og så servere dem enkeltvis. Alternativ kan man jo bruge hvide eller neutrale forme til at bage kagen i og så sætte dem ned i blondeformen.




Jeg samlede bare mine sammen med almindelig tape. Det er nok bedre at bruge dobbeltklæbende tape. Prøv at samle dem så de passer sammen i buerne. Det ser pænest ud.

Nummer tre er trykt blondeindpakningspapir. Ideen har jeg set her.




Jeg tog på genbrug og købte en kagerulle. De havde tilfældigvis en tupperware, som har en stor valse. Jeg målte løseligt ud hvor stort stykket skulle være, sprayede limspray på rullen og limede blondestoffet fast. Herefter rullede jeg blå maling på blonden. Der gik mere maling til end jeg lige regnede med, så en anden gang må de få lidt mere maling. Jeg rullede med et let tryk, kagerullen henover et stort stykke papir. Du kan fx bruge de ruller tegnepapir, man kan købe til børn eller en papirdug. Aftrykket blev ikke så tydeligt men da jeg prøvede at pakke en gave ind med papiret, synes jeg egentlig det ser meget godt ud.



En anden gave pakkede jeg ind i almindeligt brunt papir, hvor jeg puttede en flakon ind under båndet. Det ser da også okay ud.

Nummer to er armbånd, lavet at blondebånd, perlevedhæng og en kraftig sølvlås.




Blondebånd er købt i Bilka, perlevedhængene har jeg købt rundt omkring, når der er udsalg. Det samme med låsene. Jeg målte et stykke blonde ud, der passede nogenlunde rundt om håndleddet. I den ene ende smurte jeg en smule kontakt/smykkelim på båndet, og nulrede det til en spids, så det kan komme ind i endestykket. Jeg puttede en dråbe lim i endestykket Brug en tandstik til at proppe resten af båndet ind. Så skal det tørre, inden du limer den anden ende. Her skal du måle lidt mere nøjagtigt, hvor lang den skal være. Jeg fik brug for hjælp til at holde den ene ende, for låsedelen skal måles med. Det ene armbånd blev en smule for lille til mig, så vær omhyggelig med at måle. Så skal de tørre helt.


De blev da meget fine, ik?

Den sidste idé som dog ikke er med i collagen, er sukkerstivede flakonner. Du tager dine flakonner, koger noget sukkervand, putter flakonnen ned i og lader den suge godt. Tag den op, vrid den lidt og form den over en skål og sæt den til tørre. Mine stod på pilleovnen natten over og så var de tørre og stive. Du kan finde en opskrift på sukkerstivelse her. Husk jo kraftigere flakon, jo kraftigere blanding.



Afhængig af tykkelsen, kan de sagtens holde til fx at agere brødkurve.

Jeg håber, du er blevet inspireret til at være kreativ med blonder og flakonner. Og husk, hvis du ikke har lyst til at bruge arvestykkerne, kan man sagtens finde flakonnner og blonder i genbrugsbutikker.

God fornøjelse.

2 kommentarer:

  1. Sikke du har fået eksperimenteret....jeg synes papiret er rigtig fint; kan faktisk godt lide det "diskrete aftryk" det giver. Og som indpakket gave ser det super godt ud :-)

    SvarSlet
  2. Tak Anne-Mette. Ja, der blev rigtig fundet blonder og andet godt frem. Lige da jeg så trykket, blev jeg lidt skuffet over at det ikke var tydeligere, men da det så blev pakket ind, så det jo alligevel helt fint ud .
    Jeg vil prøve med flakonner en anden dag.

    SvarSlet