søndag den 26. januar 2014

Foldede ophæng a la book art.



Jeg har været ved at eksperimenterer med at folde i gamle bøger. Det man kalder book-art. Det har jeg ikke helt styr på endnu, men undervejs i de eksperimenter, faldt jeg over en kvadratisk notesblok til at rive blade af. Ikke en post-it, men sådan en, der har forskellige farver papir. Dem må man også kunne folde i, tænkte jeg og gik igang. Det kom der fire foldede ophæng ud af.


Jeg kalder dem solsikken, diamanten, cirkusteltet og juvelen. Fine navne, ik? :-)

Jeg har bare foldet ud af fri fantasi, Nogle af dem er kendte foldninger, har jeg fundet ud,
Du kan bl.a se forskellig foldninger her på en video på you tube. Den er på spansk, men det er nemt at se, hvad hun laver.

Jeg har lavet en billedvejledning, som jeg håber viser, de foldninger, jeg har brugt. I må bære over med min manglende erfaring ud i den slags. Ligeledes over lyset på billederne. Det nåede at blive mørkt, inden jeg fik taget billeder. Vær opmærksom på at vejledningen til solsikken er i blåt papir.


Cirkusteltet

Solsikken

Juvelen

Diamanten
Til solsikken, juvelen og cirkusteltet har jeg brugt 50 sider. Til diamanten har jeg brugt 60, da der ikke er så meget papir, der bliver foldet langs limkanten. For at få et pænt resultat, er det vigtigt at være nøjagtig i foldningerne. Gør dem skarpe med en negl eller en kniv. Når du når til slutningen, kan det svært at få foldningen helt ind til limkanten, men det kan lade sig gøre.





Arbejdet skal blive siddende på blokken, indtil du er færdig. Du holder fast i hele foldningen og river den forsigtigt af blokken. Herefter limede jeg enden og begyndelsen sammen, men ellers skulle foldningerne gerne holde sig selv. Herefter trak jeg en snor igennem midten. Her kan en stykke stift ståltråd være nyttigt, hvis din nål ikke er lang nok. Der kom en træperle og en filtkugle i enden og en perle ovenpå.


Her hænger de i udestuedøren, men det var mest for at få taget et billede af dem. Tror de skal ned i værkstedet. Min yndlings er diamanten. Det var den sidste, jeg foldede, så den er også den pænest i foldningerne.
Håber du er blevet inspireret til at gå i folde-mode. Jeg er allerede begyndt at kigge efter blokke eller andet i spændende farver til at fortsætte folderiet, men har også gang i en ny bogfoldning.
På mit book-art board på Pinterest, kan du måske blive yderligere inspireret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar