søndag den 15. december 2013

15. december. Svensk pepperkakecheesecake.


Jeg ser ofte svensk tv og det især deres mad og livsstilsprogrammer. Jeg kom derfor i tanke om deres måde at tilberede en ostekage " mere julet" og tænkte det lige kunne passe til den 15. december. Svenskerne bruger peberkager eller det, som vi ofte kalder brunkager, til bunden i en ostekage. De erstatter simpelhen digestivekiksene med peberkager, hvilket giver en rigtig dejlig julet smag. For nogle år siden prøvede jeg at bage sådan en svensk cheesekage, men den opskrift, jeg brugte dengang, kan jeg simpelthen ikke finde. Jeg har derfor været ved at søge på recept.nu og har fundet en opskrift på en Pepperkakecheesecake, som ligner den fra dengang. Denne her har chokolade i, men gør den sikkert ikke ringere. Tror bestemt, jeg skal prøve denne her. Måske en idé til julebordet.

Her kommer opskriften, som jeg har oversat fra svensk.

Peberkagebunden:
35 stk peberkager/brunkager ca. 150 g.
75 g smør.

Ostefyldet:
250 g. hvid chokolade
2 pakker flødeost ( philadelphia ost)  400 g.
1 dl kvark/fromage frais (jeg er sikker på, man også kan bruge skyr eller creme fraiche)
1 dl sukker
75 g mørk chokolade.
Frugt og bær til pynt.

Sådan gør du: 
Bunden:
Sæt ovnen på 175 grader.
Smelt smørret og bland det med peberkage/brunkagerne i en mixer, så kagerne knuses.
Tryk småkagedejen godt fast i en form med aftagelig kant. Den bliver flot og julet i en hjerteformet form.
Bag bunden i ca 8-10 min.

Fyldet:                
Smelt den hvide chokolade i vandbad
Hak den mørke chokolade groft
Bland osten, kvarken og sukker sammen i en skål.
Tilsæt den smeltede hvide chokolade under omrøring.
Tilsæt den grofthakkede mørke chokolade
Fyld massen i formen med småkagebunden og stil din ostekage koldt indtil den skal serveres. Du kan også fryse den og tage den ud en time før servering.
Ved servering pyntes med tyttebær, som er typisk svensk eller anden frugt, du kan lide.



 Billedet har jeg lånt hos recept.nu,  Sveriges TV4 opskriftsside. 
Glædelig 15. december.

2 kommentarer:

  1. Det låter jätte gott! I Sverige brukar vi också äta pepparkakor med blåmögelost också, låter märkligt men är fantastiskt gott! Såg lige att Føtex sälger Leila Lindholms böcker billigt, hennes recept är super goda!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyder spændende med skimmelost til pepperkakorne. Det skal da prøves. Jeg er helt enig med dig i at Leila Lindholm recepter er supergode. Har et par bøger af hende. Tak for tipset om at Føtex har hendes bøger billigt.

      Slet