fredag den 1. november 2013

Rød fluesvamp.

Som mange nok har oplevet, så er der rigtig mange svampe i år. Ihvertfald, der hvor jeg færdes.
Idag opdagede jeg,  for foden af et birketræ, den største rød fluesvamp, jeg længe har set.





Denne her er vel nok omkring de 15 cm i diameter. På Naturstyrelsens site står der, den kan blive imellem 5 og 15 cm i diameter. Den er ikke så giftig, men giftig nok til at stå på Naturstyrelsens liste over de fem mest giftige svampe i Danmark. En voksen mand skal spise et kilo for at opnå en dødelig dosis. Jeg føler mig nu ikke fristet. Overhovedet ikke. Men flot er den.  Den hedder fluesvamp, fordi man tidligere brugte den til at komme fluer til livs. Man mosede svampen, tilsatte sukker og lidt mælk og når fluerne så spiste af massen, døde de. Fluesvampen her er foreviget i et villakvarter. Man kunne måske ønske at nogen ville fjerne den, men på de anden side, er denne så stor og flot, at der nok ikke er nogle mindre børn, der kunne finde på at spise den.

Omkring Kongsted Søerne imellem Fredericia og Vejle er der  også mange forskellige svampe. Det kan du se mere om her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar