lørdag den 14. september 2013

Brombær i godt selskab.



Min moster har en række brombær, der giver rigtig meget i år. SÅ meget at hun ringede og spurgte om jeg ville komme og plukke nogen. Og selvfølgelig ville jeg det. Jeg fik plukket et kilo, men hun siger, jeg er velkommen igen.

Dagen efter kogte jeg så brombærmarmelade med æbler. Det er bare det bedste til vinterens pandekager.

Opskriften er som følger:

500 g brombær,
2 syrlige æbler
700 g sukker.

Brombær renses, æbler skrælles og skæres i små stykker.
Kommes i en gryde, bringes langsomt i kog.
Tages fra varmen og trækker i ca. ½ time.
Varm langsomt op, tilsæt sukkeret og rør forsigtig rundt
til sukkeret er opløst. Kog indtil marmeladen består marmelade-
prøven. Dvs, en lille skefuld på tallerkenen, skal kunne " deles"
uden at det flyder sammen med det samme.
Marmeladen skummes og kommes på rengjorte, skoldede glas.



Derudover fik jeg lyst til at "sætte" en likør/brombærsnaps til trækning. Jeg bruger næsten altid vodka i stedet for snaps. Det giver en renere smag, synes jeg, men mange bruger også en brøndumsnaps til formålet.

Jeg brugte 200 g brombær, ca 100 g sukker og klar vodka til bærrerne var dækket. Alt hældes i et glas eller flaske med tætsluttende låg.
Derudover puttede jeg et skævt lakridssirup i.
Mange bruger honning som sukkerstof. Så skal du bruge  1 spsk honning.
De første par dage skal glasset rystes indtil sukkeret er opløst, dernæst skal den stå og trække mørkt og køligt.
Måske kunne jeg bare have nøjes med lakridssirup som sødestof. Jeg kunne sætte en lille mere til trækning bare som forsøg.


Der er delte meninger om hvor længe, brombærdrikken skal stå og trække, men mindst en måned. Jo længere, jo mere rund og intens smag. Drikken filtreres og så er det bare at nyde. Jeg tror, det vil klæde julegløggen så godt, at få et skævt brombærsnaps/ likør.

Jeg har nemlig også sat en likør til trækning. Og den er lidt mere speciel. Opskriften fandt jeg ved Likørbryggeriet. De har et rigtig fin site med mange opskrifter.
Opskriften er som følger:

Ingredienser:

200 g friske brombær
8 stilke lavendelblomster og blade
25 g mørk chokolade
150 g rørsukker
6 kardemommefrø
1 kanelstang
1 fl. (70cl) vodka

Fremgangsmåde:

Pil blade og blomster af lavendelstilkene og hæld dem i et sylteglas.
Tilsæt brombær, sukker, kanel, kardemomme, chokolade og vodka.
Stil blandingen til lagring i 9 måneder. Glasset omrystes dagligt indtil sukkeret er opløst og herefter ca. én gang om ugen.
Filtreres herefter på flaske og nydes.


Jeg er jo en lakridspige, så også til denne drik, har jeg tilsat lakridssirup. Jeg har heller ikke tænkt mig at lade den stå i 9 mdr.  men vil prøvesmage til jul. 
Den fine flaske var en (rædselfuld) turistlikør min mor havde hjembragt fra Italien, men flasken er da rigtig fin. Proppen er sådan en, man kan købe og sætte i sin vinflaske, hvis man ikke har drukket op.

Jeg skal bestemt ud til min moster og plukke flere bær. Kunne godt tænke mig at lave en sirup eller en eddike, og det tror jeg, brombær vil være rigtig velegnet til.

1 kommentar:

  1. Kære Karin,
    jeg vil meget gerne i kontakt med dig - men jeg kan ikke finde dine kontaktoplysninger her på siden. Det drejer sig om brug af et af dine billeder til en opgave på UNI. Vil du kontakte mig?
    Mail: Annedorte_jensen@hotmail.com

    På forhånd tak,

    Annedorte

    SvarSlet