fredag den 2. august 2013

Birkeskiver bliver til kryds og bolle.

For et stykke tid siden var en af vores naboer forbi med nogle sjove tandstikker og seks birketræesskiver. Det kan du læse om her.

Birketræesskiverne skulle jeg bruge til at et kryds og bolle spil.

Her følger en lille billedserie, der viser hvordan jeg lavede det.



Først slibes skiverne så glatte, som man nu vil have dem. Jeg brugte en centersliber. Husk at spænde dit emne fast, hvis du bruger en maskine. Almindelige håndslibning kan selvfølgelig også gøre arbejdet. Det tager bare lidt længere tid.



 
Så malede jeg kryds og bolle med almindelig hobbymaling.



Jeg valgte at give skiverne bivoks for at de kan holde lidt bedre. Det er ikke nødvendigt. Måske kan man også bedre lide det hvide look, som træet har, inden det får bivoks. Alternativt kan man også lakere for bedre holdbarhed.


Så er det bare at gå i gang med spillet. Jeg vandt. :-)


Jeg tænker man kan lave spillet mere eller mindre "pænt". Mangler man en beskæftigelsesidé til en regnvejrsdag, kan man jo bare tage en af brændekævlerne og save seks skiver og så simpelthen bare tegne med en tusch eller et stykke kridt.
Man kan også lave et kryds og bolle spil med sten, som man tegner på og så laver streger i sandet, hvis man er på stranden.

Det her spil kommer med ind på arbejdet, hvor jeg håber, børnene gerne vil med til at spille udendørs kryds og bolle.

4 kommentarer:

  1. Det ser rigtig godt ud !!! Tak for mange dejlige ideer ☺☺rigtig skøn side

    SvarSlet
  2. Hej Karen. Tak for de pæne ord. Er rigtig glad for at siden inspirerer dig. Og ja, birkeskiverne var rigtig fine. Fik helt lyst til at lave noget mere i træ. Nu må vi se om det bliver til noget.

    SvarSlet
  3. Hej Karin, jeg er pædagogstuderende i gang med et innovationsprojekt og har brug for nogle billeder til et hæfte med aktiviteter. Vil høre om jeg må bruge de billeder du har hvor du laver kryds og bolle? Mvh. Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi.
      Det er du meget velkommen til. Blot du lige nævner hvor du har billederne fra. Og så vil jeg da ved lejlighed gerne se dit aktivitetshæfte. :-)

      Slet