fredag den 12. juli 2013

Zoom ind på sommerens hjerteport eller hvordan fascinationen af skumringslyset kan føre til nye fotoeksperimenter.



Da jeg skulle lukke terrassedøren for natten, blev jeg bjergtaget af det flotte skumringslys ud over marken, så gyldent og flot. Jeg tog et par almindelige billeder, men mærkede hurtigt der var basis for nye eksperimenter. Jeg hentede derfor stativet. Ideen var at tage billeder af den bølgende kornmark med lang lukketid, så det grønne ville stå blødt og bølgende. Det drillede dog lidt, men så sprang hjerteporten lige i øjnene på mig. Og så begyndte eksperimenterne, Jeg satte mit ND filter på, ( med et ND filter, kan jeg lukke noget af lyset ude, så jeg kan bruge længere lukketid), og tog et par skud for at finde den rette indstilling. Jeg endte på en lukketid på 30 sek. en blænde på 28 og ISO imellem 100 og 300. ND filteret var ikke helt lukket, men her er det nødvendigt at prøve sig frem.
Så prøvede jeg at zoome ud, under den 30 sekunder lange lukketid fra 300 mm til 85 mm ca. Jeg lod den objektivet være de første fem sekunder, zoomede så ud lige så stille indtil jeg ramte de ca. 85, hvilket passede med at de 30 sekunder var gået. Og det blev til noget ret interessant, synes jeg.
Her er hvad der kom ud af det.





Nu ved jeg bare ikke lige helt om billeder skal være i sort/hvid eller farve. Skal også lige tænke over en rette beskæring. Men spændende og anderledes er det bestemt.
Hvad synes du? Hvilket et kan du bedst lide?
Læg rigtig gerne en kommentar.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar