fredag den 12. juli 2013

Beruset af roser.

 
                                                Signorina, Kys mine roser,
                                                 mens jeg synger for dig
                                                    og du lytter til mig,
                                        til min Sang, som af Kærlighed oser.
                                           Jeg elsker dig lige til sidste Vers,
                                      jeg elsker dig baade paa langs og tværs.
                                               Signorina! Kys mine Roser!
                                                         Thøger Larsen  "Spillemandens vise"


Jeg er vild med roser. Smukke, farverige, berusende, duftende roser, der signalerer kærlighed og frodighed. Da jeg blev 40, ønskede jeg mig gavekort til indkøb af roser. Et bed med gammeldags, engelske roser, der dufter som var det Kleopatra, der skulle bade i dem. Jeg købte dengang otte roser, siden hen er fem mere kommet til, så jeg har i alt 13 forskellige roser i haven og jeg elsker dem alle. Også den ene uden duft som har sneget sig ind.
Min Louise Odier rose er tæt på at gå til de evige rosenmarker, men resten er godt etableret og kvitterer igen i år med mange dejlige blomsterhoveder. Jeg plejer mine roser ved at dække dem med blade og gran om vinteren og sørger for, de har vand nok i foråret. De får enten rosengødning eller NPK gødning to til tre gange om året, og så har de daglige vandringer, hvor jeg praktiserer "deadheadning" ( dvs. klipper de visne hoveder af) stor betydning for frodigheden.
 
 
 
 

Som du kan se, kan jeg næsten alle navnene på roserne. Da jeg etablerede bedet, tegnede jeg en skitse, som jeg så bare ikke kan finde lige nu.
Mener du, jeg er galt på dem med nogle af navnene så læg endelig en kommentar.
 
En som i hvert fald er nem at kende, er stjernen over alle rosenstjerner i min galakse.
 
 
Den dufter F...... fantastisk.  Og skyder velvilligt sideskud, så jeg nu har den flere steder i haven både i halvskygge og sol Man siger jo godt nok, at roser helst skal have sol 2/3 del af dagen. Det er ikke alle mine, der får det, men de er frodige nok alligevel.
 
Jeg har et par rosenbøger, som jeg ofte kigger i og nyder som coffee table books.
 

 
I denne bog af Nina Ewald, er der dejlige opskrifter med roser.
 
For et par år siden fandt jeg to gamle havebøger. En om stauder og så denne om roser.
 



 
Lod du mærke til, bogen er fra 1915. Tænk sig, så fin en bog fra 1915.  Det var dyrt at trykke med farver dengang, så inde i bogen er der løse sorte ark med de fineste malede kort, hvor nogle af roserne er afbildede. Og ja, nogle af mine roser står også nævnt i bogen.
 
Jeg plukker flittigt ind af roserne, så der spredes dejlig velduft i stuen.
 
 
 
I de nærmeste dage viser jeg hvad du kan bruge roserne til i køkkenet, på badeværelset og til dekoration. Følg med når vi går til roserne. Har du selv forslag til brug af roser, så læg gerne en kommentar.
På rosengensyn.
 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar