søndag den 7. juli 2013

5. -6. juli fest i Fredericia.

I Fredericia er der en årlig tilbagevendende begivenhed, som hele byen deltager i og er stolte af. Det er 5.-6. juli festen, som er to festdage til minde om de soldater er faldt i krigen mod Slesvigerne i 1849, men også en fest for at fejre sejren. Festlighedernes udgangspunkt er Den tapre Landsoldat, en stor bronzeskulptur, udformet af H.W. Bissen . Desværre står den ikke på sin faste plads i år, da den var begyndt at lide af metaltræthed og derfor er til restaurering. Men fredericianerne forstår at feste alligevel.

De faste traditioner er kransenedlæggelse rundt omkring i byen, fakkeloptoget med festtale ved det gamle rådhus  og sørgemarchen gennem hele byen den 6. juli.  Begge dage står der vagter ved mindesmærkerne med våben og soldateruniformer fra den tid. Det er rekrutter fra Ryes Kaserne, der trækker i de gamle uniformer og stiller sig op. Den 6. juli om morgenen er  der kanonsalutsalut på 27 skud. Så er borgerne ligesom vækket. I min gymnasietid boede jeg inde i centrum og jeg kan love dig, kanonerne kunne høres. Du kan læse mere om festen og traditionerne på kommunens hjemmeside.

 I år har det været et fantastisk vejr. Fredag aften tog vi ind til byen for at være en del af festlighederne. Her følger en lille billede serie fra aftenen med fakkeltoget, som dog var en udfordring, mørket og menneskemængden taget i betragtning. I får også et link til et video, manden har optaget med sig Go Pro camera.


 




 
 

 
 


Det røde og grønne landsoldat pryder alle fodgængerovergange med lyssignal inden for voldene.

Og så mandens lille video, som han har lagt på facebook.

Hvis du være i nærheden til næste år omkring 5.- 6. juli, så er byen og festen bestemt et besøg værd. Bare kom og fest sammen med byens borgere.

2 kommentarer:

  1. Hvor i al verden er billedet af årets æresborger.
    Med venlig hilsen
    En trofast 6.julideltager




































































    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Dejligt du har fundet frem til mine billeder. Jeg beklager meget jeg ikke nåede at få et billede af politikommissær Kim Høxbro. Jeg stod lige foran de tønder, hvori folk skulle smide deres brændende fakkel, så fokus var lige på dem. Håber du synes om de billeder, jeg fik taget.

      Slet