torsdag den 28. marts 2013

Lyng Kirke.



Jeg har været på en lille fototur rundt i et par af Fredericia skønne kirker. Den første er Lyng kirke, en af byens nyere kirker. Den ligger lidt uden for Fredericia, og den kan ses på din højre side, når du kører over den Ny Lillebæltsbro.



Lyng kirke er tegnet af artikterne Inger og Johannes Exner fra Århus og den blev indviet 27. november 1994.

Kirken er bygget op som et center,  og er med sit trekløver opdelte kirkerum spændende og interessant i sin indretning. Kirkerummet består af et stort kløverblad, og to mindre. Træet med den solide stamme, står plantet i midten og er med sin flotte trækonstruktion meget interessant. Limtrækonstruktionen fik en international pris i 1994 og  den strækker sine grene beskyttende ud over menigheden. De mange flotte vinkler, der belyses forskelligt af solens vandrende lys, der passerer gennem de højtsiddende vinduer, er betagende og et studie værd. Tror ikke man kan komme til at kede sig i den kirke. :-)

Den store blodbøg der står udenfor, inspirerede arkitekten. Træet er et alsidigt jødisk-kristent symbol.  Livstræet , det evige træ, hvis rødder giv liv, kundskabens træ, der lokker med forbudne frugter og også den enkeltes stamtræ, der fortæller den ens historie.





Alteret med det trediminsionelle alterkors, døbefonten og prædikestolen på samme niveau, er meget smukke hver især. Alterkorset er konstueret af guldsmed Bent Exner og har 320 forgyldte søvkugler, der smykker korset seks stålarme, imens løsthængede stålkæder forbinder kuglerne på kryds og tværs. Bestemt et anderledes alterkors.
Døbefonten suppleres på fineste vis af det runde vindue, der giver kig til den altid skiftende natur, og prædikestolen står i al sin enkelthed, hvilket jeg forestiller mig, sætter fokus på det budskab, der fomidles derfra. Døbefonten stammer fra det nærliggende Erritså sogn, hvilket jeg synes tilfører kirken lidt historie.
Orglet i kirken, hvor de såkaldte spanske trompeter, stikker vandret ud i rummet,  er med til at bryde de bløde lodrette linjer i kirkerummet.






Lyset i kirken er meget smukt og reflekteres blødt af de gule sten. Kirkerummet glider over i kirketorvet, hvorfra der er adgang til konfirmandstue osv, så alt opleves som en sammenhæng.
Min svigerdatter stammer fra området og hun har vist tænkt sig at blive gift i kirken, når den tid til kommer. Det vil jeg glæde mig til. Kan forestille mig, hun og sønnen min, vil klæde kirken ualmindelig godt og kirken dem.



Jeg vil bestemt anbefale et besøg i Lyng kirke. Kirken ligger på Højmosevej 3-5, 7000 Fredericia.  De har mange fine arrangementer, som du kan læse om på deres hjemmeside www.lyngkirke.dk .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar