torsdag den 22. november 2012

Filtede juletræer.

På julemarkedet på Gram Slot var juletræer i alle afskygninger det store hit. De var der i glas, i patchwork, i keramik, i papir, og i filt og garn. Det inspirerede mig til at lave disse træer.


Jeg var i gemmerne, og fandt noget uldfilt. Det viste sig, jeg faktisk havde fem forskellige farver grøn. Hurra for samlergenet.


Jeg trak nogle strimler ud på tykkelse med en finger, rullede dem let, så de var lidt nemmere at styre og dyppede dem så skiftevis i sæbevandet og gnubbede og rullede dem på en rillet plade. Jeg har sådan en dobbeltvask, hvor der er en frasætningsplads med riller og det fungerede det fint. Mange bruger bobleplast til at gnubbe og gnide på. Til så små ting, kan man også bare gøre det i håndfladerne. Jeg blev ved indtil jeg synes de var faste nok og endte op med disse strimler.


De er ikke helt ens i tykkelse, men det gør ikke noget, synes jeg. Derefter klippede jeg stimlerne til, så de blev mindre og mindre, lagde dem op, så jeg kunne se om formen passede og rettede lidt til.


Den nederst strimmel er ca 6 cm, og den øverste ca en halv cm, men det kan man jo gøre som man synes. Jo fastere du har filtet, jo længere kan den nederste strimmel være.

Så trak jeg dem på snor skiftevis med en lille perle imellem.


Jeg valgte grønne glasperler. Man kunne måske slutte af med en stjerneperle. Det havde jeg dog ikke lige.


Jeg synes, de blev meget fine. Kan godt lide det grove, men alligevel fine udtryk de har. Forestiller mig, de kunne hænge på en troldegren eller i et lille vindue.


Update: en kollega har fortalt mig, det er bedre at filte på en bambusdækkeserviet, eller en bambusgardin, så det er hermed givet videre.
Sådan en har jeg heldigvis, så det må jeg prøve næste gang.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar