mandag den 13. august 2012

Sommer i Slovenien

Det er ved at være tre uger siden, vi kom hjem fra ferie, så måske det var på tide at vise lidt billeder derfra. Som tidligere beskrevet her gik ferien i år til Slovenien. Igen var det et rejseprogram på tv, der fik os ud at rejse. Programmet handlede om at rejse på Balkan. Der var ikke så meget om Slovenien, men det jeg så, fik mig til at ønske at komme derned og jeg blev bestemt ikke skuffet.

Slovenien er med de Juliske Alper, som jeg ikke anede fandtes, sine skønne maleriske kystbyer ud til Adriaterhavet, sine underjordiske grotter, sin turistvenlighed, sine skønne søer og floder fulde af fisk og endelig med sin demokratiske europæiske, men alligevel eksotiske befolkning, et rejsemål, man bestemt skulle unde sig at feriere i og ikke bare køre igennem til Kroatien, som mange ellers gør.

Postojnska grotten er den største i Slovenien. Man kører ind i grotten med et tog, og går så en guidet tur på 1½ km inde  grotten. Inden besøget fik vi udleveret en brochure på dansk. Det er da turistvenlighed.

Vi havde booket 4 nætter ved Bled, som ikke ligger ret langt inde i Slovenien, når du kommer fra Østrig. Bled har fået navn efter søen, som den ligger ved og er mest kendt for at her havde Tito sit sommerpalads, Vila Bled. Det er nu omdannet til et lukseriøst hotel med en fantastisk beliggenhed. Tito var præsident i det tidligere Yoguslavien tilbage i 50´ern, 60´erne og 70´erne.
Slovenien er det land i ex- Youguslavien, der tilsyneladende let og smertefrit fik sin egen selvstændighed og demokrati og et af de lande, på Balkan, der først blev medlem af EU og har indført euro. Krigen i Slovenien varede  kun i 10 dage. Det er ikke superbilligt at ferierer i Slovenien, men bestemt heller ikke dyrt. Vi synes vi fik valuta for pengene, på flere måder.

Vi havde via booking.com lejet en apartment i Bled. Det plejer at fungere, men da vi ankom lidt i 6 om aftenen, var der ingen hjemme, ej heller lidt senere på aftenen, så vi endte med at leje os ind på et andet hotel. Næste dag blev vi ringet op at værtindens datter, der beklagede rigtig meget, men hendes bror, der havde været ansvarlig, havde sovet og ikke hørt os. Hmmm. Nå, men ind kom vi da, og endte med at få 17 euro i rabat på den misére Vi var bagefter glade for vi alligevel endte i Apartment Kristan, for det var et rigtig dejligt sted. I gå-afstand til byen, men alligevel stille og roligt og med lokalpræg.
Vores lejlighed var på første sal til venstre med alle pelargonierne.

Generelt var husene pænt velholdte med blomster og velplejede haver.

Bjerge lige uden for vinduerne.

Næste dag bød på vandretur rundt om søen, langs søpromenaden, op på Bleski Grad, og rundtur i byen. Hver gang vi var ude at gå, gik det pænt meget op og ned, hvilket tiltider var ved at tage livet af min bedre halvdel.

Bledski Grad. Udsigten deroppe fra var formidabel.

Bled sø er lun om sommeren. Den har blåt flag.

Hotellerne ligger tæt langs søen uden at det dog føles klemt eller for turistet.

Langs søen er der badesteder og såmænd også en vandrutchebane.

På slottet er der en vinkælder. Vi købte en lokal vin til naboen derhjemme, som passede hus og have.
Om aftenen er slottet smukt illumineret, så selvfølgelig skulle vi også en tur til byen ved aftentide.
Jeg havde desværre glemt mit stativ, så det var ikke så nemt at tage aftenbilleder.
På denne ferie lykkedes det os at overholde vores interne aftale om at huske at slappe af når vi er på ferie. Vi plejer at stæse rundt og trave mange kilometer. Det gjorde vi også på denne ferie, men vi nåede som regel hjem indimellem turene og slappede af med bøger og kaffe på balkonen, bl.a en dag med denne fantastiske kage.

Kagen er en typisk slovensk kage  og er med en marcipanlignende sprød top og bund og to forskellige cremer. Den er stor, så det kneb med at spise den, men lækker var den.
Næste dag var vi på tur til det største vandfald i Slovenien. Det ser I billeder fra en anden god gang.