torsdag den 9. august 2012

Helende morgenfrueolie.

Da jeg skrev dette indlæg om morgenstundens dråber i morgenfruerne, og var på nettet for at finde et digt, faldt jeg over opskrifter på morgenfrueolie.
Efter sigende og endda videnskabeligt bevist, så skulle morgenfrue (calendula officinalis) især være kendt for sine hudplejende og betændelseshæmmende egenskaber.
Dvs man kan bruge den mod irriteret og betændt hud samt ved sår og hudafskrabninger, små forbrændinger og solskoldning, men også til bekæmpelse af bumser og forskellige former for udslet er morgenfrue effektiv.

Det lød da ganske godt.
Der var forskellig opskrifter, bl.a her på Dr hjemmeside med tips og tricks. I den opskrift bruger de olivenolie. Jeg foretrækker mandelolie, og det så jeg på andre sider, man kunne bruge.
Opskriften lyder således:
Ingredienser
  • En håndfuld tørrede morgenfrueblade
  • Koldpresset olivenolie
  • Eventuelt E-vitamin
Fremgangsmåde
  • Put morgenfruebladene i et glas og hæld olivenolie over
  • Lad olien trække i cirka 3 uger
  • Ryst olien dagligt
  • Filtrer olien efter de 3 uger
Hvis du tilsætter lidt E-vitamin efter trækketiden, bliver olien ekstra holdbar.
Olien kan bruges direkte på huden eller som basis i morgenfruesalve.


Før tørring.

Efter tørring. Jeg tørrede bladede i ovnen ved 50 grader i ca 1 ½ time.



Et andet sted så jeg man skulle sætte det i solen, så det har jeg gjort. Nu venter jeg bare på, det kan hældes i en pæn flaske, så jeg kan snuse til det og drømme spirituelle drømme, for det skulle man efter sigende gøre, hvis du snuser til morgenfrueolie.
Lyder godt. ikke!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar