mandag den 11. juni 2012

Jeg ved hvor der findes en plads så skøn.......På besøg i pavillonen.

Læs første del af Jeg ved hvor der findes en plads så skøn..... her.






Da jeg besøger Arne i pavillonen, fortæller han at IQ puzzles stammer fra Amerika, hvor smedelærlingerne omkring 1840 ´er morede sig med at lave dem. I begyndelsen blev de kaldt taverna puzzles, da de ofte lå på disse spisesteder langs vejene. Så kunne man fordrive tiden imens man ventede på maden. Her i Arnes pavillon kan man ihvertfald nemt få lang til til at gå.

Arne fik sin første IQ puzzles som 8 årig og siden da har han været bidt af dem.


Det var sådan en, Arne fik som 8-åige. Den ene har han selv lavet.

I Arnes pavillon er der 50 forskellige træsorter repræsenteret.


Denne æske er lavet af valnøddetræ.

Der er IQ puzzles, som vi almindelige dødelige kan løse og så er dem til genierne, der bare lige kan det der. Må indrømme, det ikke er en af mine spidskompetencer. Jeg har ikke tålmodigheden til det og når jeg endelig får løst en af dem, aner jeg ikke hvordan jeg har gjort det, men sjovt er det. Arne tager den ene puzzles frem efter den anden og øjet ved næsten ikke, hvor de skal kigge hen, så mange er der.

Denne tog 40 timer at lave og der er brugt 10 forskellige træsorter.

Denne er for genier, så mener du, du er en af dem, er det bare med at tage udfordringen op.


Den her lige ovenover blev givet til den amerikanske præsident George Bush af en mand i New York.  Efter nogen tid fik manden et brev fra præsidenten om han ikke var venlig at sende løsningen, for præsidenten  kunne ikke finde ud af den.



Selv loftet bliver brugt til udsmykning.




Arne samler også på trælegetøj og laver det også selv. Se bare her.





Omkring Arnes eget hus er der også interessante og  sjove ting at kigge på og er I heldige at Arne og Åse er hjemme, kan I måske få lov til at se det også.  Ved juletid er der en rigtig fin juleudsmykning med mange fine træting.

Husk først at blive inviteret indenfor på grunden  og respekter deres privatliv.


Normalt hænger dette skilt på væggen, men Arne var ved at kalke sit hus.


Arnes værksted.



Jeg tilbragte et time i hyggeligt selskab og håber I vil besøge Arnes plads, skrive i gæstebogen, måske banke på og selv få et kig ind i Arnes verden. Arnes plads finder du på Holmemarksvej i Fredericia Kommune. Når du kommer af Kolding Landevej og kører mod Kolding, er det lige ned af bakken efter Krybily Kro, ind til højre, under viadukten og så er du der. Mod Middelfart er det lige efter Gudsø, op ad den lille bakke,  ind til venstre, under viadukten og så er du der.
Dvs. er du på langfart gennem Danmark og trænger til en pause, kan du snildt lige tage landevejen imellem Kolding og Middelfart og besøge Arnes plads.

Rigtig god fornøjelse og tak til Arne for at skabe sådan en fin plads, og uselvisk stille den rådighed for alle andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar